Al die onzekerheden zijn helemaal niet nodig, zegt Austin Kleon in Show your work. Volgens de Amerikaanse kunstenaar en blogger, die eerder bekendheid verwierf met Steal Like an Artist, is niet zozeer de kwaliteit van je werk van belang, alswel de regelmaat waarmee je het met anderen deelt.
‘Door onze ego’s te laten varen en ons creatieve proces open te stellen voor anderen, geven we mensen de mogelijkheid om een constante binding met ons werk te hebben,’ aldus Kleon. ‘Dat helpt ons om onze producten nog meer aan de man te brengen.’
Het gaat hierbij niet om zware verplichtingen. Dagelijks een kwartiertje op Instagram, Twitter of Wordpress is vaak al voldoende om je creatieve vorderingen kenbaar te maken. Zolang je anderen maar een kijkje achter de schermen gunt, zodat ze zich kunnen laten inspireren en tegelijkertijd nuttige feedback kunnen geven.
Mensen hoeven daarnaast evenmin een genie te zijn. Kleon adviseert zijn lezers om niet te streven naar het predikaat genius, maar om zich in plaats daarvan te ontwikkelen tot een scenius. Dit samenklitten met gelijkgestemden is makkelijker dan ooit. Zoals het Parijs van de jaren twintig en het New York van de jaren zeventig artistieke broeinesten werden, zo kan dankzij het internet iedereen waar ook ter wereld zijn of haar eigen creatieve scene creëren.
Het dagelijks delen van iets interessants of persoonlijks zorgt er bovendien voor dat je een netwerk van goodwill opbouwt. Dat voorkomt dat anderen je gaan zien als menselijk spam als je ze benadert wanneer je echt iets te verkopen hebt.
Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink is financieel-economisch journalist en werkt in New York als correspondent voor FEM Business, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.