Uitgever Van Duuren Management mag een compliment krijgen om het aan te durven het boek De dag na de brainstorm uit te geven. Met de ervaring van auteur Jeroen Dontje op de materie van innovatie en creativiteit zit het met een carrière als marketeer en ideeëngenerator voor Ideamakers en Endemol wel snor. En gelukkig hebben we dit boekje nu.
Want velen van ons hebben goede ideeën. Een klein slim plannetje, vaak na een korte periode ‘weggevlogen’ als een hersenspinsel. Dingen uit een sessie met collega’s of buurtbewoners. Geen tijd en gevoel om het body, handjes en voetjes te geven. Of veel te enthousiast en meteen, bam, nee dat kunnen we echt niet doen. Duizenden mooie dingen sterven nog voor ze iets kunnen betekenen. Daar gaat De dag na de brainstorm over: hoe dat idee snel en praktisch levensvatbaar krijgen. Dat er van zo’n toch wel simpel aanvalsplan niet eerder een boek verscheen?
Dus volg gerust het stappenplan van Dontje: idee => concept => plan => prototype => de pitch. En elke stap testen en onderzoeken. Het leukste aan (en in) dit boekje zijn de vele vormen van prototyping. Dit concept is grootgemaakt door het wereldberoemde conceptenbureau IDEO. Maar met Lego Mindstorm, 3D printing, of simpele app development / webdevelopment tools kan er al heel snel door de meest a-technische zielen iets in elkaar gezet worden. Alleen al die energie en tijd vertaald zich in een bijna onuitstaanbare wens om JA te zeggen na een pitch.
Meer is het eigenlijk niet. Ik ben al aan de gang met mijn Winkelsheim project. Het zal waarschijnlijk een table top video worden.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.