Iedereen die wel eens een brainstorm heeft meegemaakt, herkent de euforie van de nieuwe ideeën, en helaas ook de realiteit die dat euforische gevoel weer snel overschaduwt. Eenmaal terug op kantoor belanden de flipover-vellen eerst nog op de rand van het bureau en vervolgens in de kast (of op een andere plek waar ze minder in de weg liggen…). Na een jaar hebben ze zoveel stof verzameld dat ze alsnog weggegooid worden. Zonde van al die energie en mooie ideeën!
‘De dag na de brainstorm’ van Jeroen Dontje lijkt dan ook hét antwoord op de vraag te zijn hoe je dat in het vervolg voorkomt. Het boek is to- the- point geschreven, in korte zinnen en met een aanstekelijk enthousiasme. De energie spat van de pagina’s.
Wat ik erg aansprekend vind van het boek, is de grote hoeveelheid concrete tips; de auteur geeft veel handreikingen over hoe je van idee tot prototype komt: van instructiefilmpjes op YouTube tot tips over fablabs (openbare werkplaatsen waar je je idee kunt realiseren, bijvoorbeeld via 3D printing) en het maken van video’s. Daar komt ook de achtergrond van de auteur om de hoek kijken, zijn ervaring bij Endemol is onmiskenbaar.
De schrijver heeft het vaak over endorfine, over hoe je je enthousiasme van de eerste fase vast kunt houden. Je hoort hem als het ware een peptalk tegen jou als lezer houden. Hij roept je voortdurend op de vaart erin te houden.
De onderbouwing van dit alles is echter wat magertjes vind ik. Dontje gaat er met grote stappen doorheen, en roept je op om vooral vrij te associëren, creatief te zijn en via trial and error tot resultaten te komen. Hij moedigt je aan nieuwe vaardigheden op te doen, die volgens hem ‘in een avondje’ best onder de knie te krijgen zijn.
Maar naar mijn mening stipt hij sommige vragen wel érg oppervlakkig aan. Zo gaat hij er bijvoorbeeld gemakshalve vanuit dat ieder bedrijf een zo op te vragen missie heeft, en heeft hij een behoorlijk uitgebreide vragenlijst over de kenmerken van je idee en de beoogde doelgroep. In mijn ogen geen vragen waar je zo één-twee-drie het antwoord op weet. Ook gaat de schrijver wat al te makkelijk met eventueel te maken kosten om. Even een voice-over inhuren voor het inspreken van een video, een editor, een copywriter, maar ook een goedkope rol tapijt van de bouwmarkt als achtergrond voor de video…allemaal ‘even’ en ‘een kleine investering’, maar ongemerkt kan het toch aardig oplopen.
Dontje heeft met dit boek zijn eigen model in de praktijk gebracht: van idee tot realisatie. Hapklaar, enthousiasmerend en concreet. En door de grote hoeveelheid nuttige tips, zeker waardevol voor een ieder die zijn goede idee wil concretiseren.
Kortom, De dag na de brainstorm is een lichtvoetig boek vol concrete tips, waarin de tekst veelvuldig wordt afgewisseld met quotes, de een wat toepasselijker dan de ander. De auteur daagt je uit niet te lang bij alles stil te staan, je enthousiasme te blijven voeden en vooral te gáán. En in die opzet is de schrijver zeker geslaagd.
Over Sylvie van der Haar
Sylvie van der Haar is trainer/coach en verzorgt workshops, met o.a. managementboeken als inspiratiebron. Ze is verbonden aan De tweede viool.