Zo bouwt IKEA bijvoorbeeld city-stores voor millennials zonder auto en heeft Nike, speciaal voor de budgetgeoriënteerde NIKE-fan, grote winkels op de bekende outletcenters. En groeien zij harder dan hun concurrenten.
Groei vormt het bestaansrecht voor elke ondernemer en marketeer. Maar hoe doe je dat? Snel wisselende marktomstandigheden, keiharde concurrentie en kieskeurige klanten maken het steeds complexer om een succesvolle groei- of herstelstrategie ontwikkelen. In Why winners give it all laat ik zien hoe sturen op merkvoorkeur je helpt betere marketingbeslissingen te nemen en veel onzekerheden helpt weg te nemen. Want merkvoorkeur is de enige marketing-KPI die een bewezen causaal verband heeft met een business-KPI als marktaandeel. Dit maakt sturen op merkvoorkeur datagedreven, dus factbased, en klantgericht sturen op groei. Eindelijk!
In dit boek onthul ik de 5 belangrijkste pijlers onder merkvoorkeur. Ik laat aan de hand van talloze cases uit de praktijk zien hoe de bijzondere relatie tussen merkvoorkeur en marktaandeel precies in elkaar zit. Hoe je de belangrijkste pijlers van merkvoorkeur in de categorie ontdekt. Waarom je juist in de Tree of Preference het geheim van de meest effectieve weg naar groei ontdekt. Maar vooral hoe je wint door vanuit passie en ambitie van het merk je te verdiepen in de verschillende voorkeuren en behoeftes van klanten en niet klanten. Niet alleen in duurzame en winstgevende groei, maar juist ook in positieve energie en betekenis.
Ook geef ik inzicht in welke rollen de snelveranderende merkvoorkeuren spelen in belangrijke sectoren als o.a. financiële dienstverlening, retail en fast moving consumer goods. U leest verfrissende gedachtes hoe bedrijven in deze sectoren hun merkvoorkeur kunnen vergroten.
Natuurlijk wordt er ook uitgebreid aandacht besteed aan de wijze waarop mensen al kiezend door het leven laveren. Die kennis is immers hard nodig om de inzichten in de verschillende voorkeuren te vertalen naar de nieuwe creatieve marketingideeën. Die moeten immers gaan zorgen voor de groei. Met behulp van een aantal praktische modellen zoals het "Brand Preference Canvas" en het "Brand Preference Strategie" model ontdek je hoe je hier eenvoudig zelf mee aan de slag kan. Want waar data en creatie elkaar ontmoeten, "that's where the magic happens".
Ten slotte laat ik aan de hand van 60 voorbeelden van zowel bekende als onbekende merken zien hoe je de nieuwe kennis over de verschillende voorkeuren vertaalt naar een sterker merk, winnende waarde proposities en beter overtuigende klantreizen.
Why winners give it all geeft je nieuwe inzichten:
- Hoe kennis over de pijlers onder verschillende voorkeuren het hele bedrijf inspireren rondom de behoeften in de markt
- Om fact-based en klantgericht te groeien vanuit de kracht van het merk
- Hoe vanuit data te komen tot nieuwe creatieve ideeën
Kortom. Hoe je betere marketingbeslissingen neemt.
Ed Stibbe is één van Nederlands meest ervaren merkdeskundigen. In de rol van adviseur, CEO en ondernemer bij internationale, toonaangevende creatieve bureaus als BBDO, Y&R, Lowe, Lintas, DraftFCB en Orchestra. adviseerde hij meer dan 100 organisaties in binnen en buitenland. Van multinational tot startup. Van de publieke sector tot business to business. Ed is mede-grondlegger van het Brand Preference denken in Nederland, Register Marketeer en opgeleid tot bedrijfskundige. De organisaties waaraan hij leiding mocht geven wonnen meer dan 150 internationale marketing en reclameprijzen. Hij is de auteur van Why winners give it all.
Over Ed Stibbe
Ed Stibbe is een merk- en marketingexpert met ruim 30 jaar ervaring als adviseur en CEO van internationale, toonaangevende en prijswinnende merkadviesbureaus als o.a. Lintas, Lowe, en DraftFCB. Via zijn bedrijf ES&Company adviseert hij bedrijven, van scale-up tot multinational, op het gebied van branding en communicatie. Hij schreef eerder het succesvolle marketing boek 'Why winners give it all'.