Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Crisiskracht - Ondernemen in complexe tijden

De coronacrisis slaat om zich heen. Bedrijven worden tijdelijk gesloten of beperkt in staat gesteld om hun activiteiten uit te oefenen door de maatregelen van de overheid. Andere organisaties zien juist extra kansen om te groeien en breiden uit.

Rolf Grouve | 20 januari 2021 | 3-4 minuten leestijd

De coronacrisis is een unieke situatie voor veel bedrijven waarachter veel persoonlijk leed schuil gaat bij medewerkers en ondernemers. Probeer vooral niet in de slachtofferrol te blijven zitten, en kijk waar de mogelijkheden liggen. Ook in een crisis zijn er kansen die je kunt benutten. Bekijk hoe jij de crisis kunt overleven, of beter, er sterker uit kunt komen. Helaas is dat niet voor iedere onderneming of ondernemer weggelegd. Het stoppen met je onderneming is iets dat je niet wilt, al kan het wel het enige juiste besluit zijn in sommige situaties. Maar zover is het nog niet. Met Crisiskracht, ondernemen in complexe tijden, gaan we vooral kijken naar hoe jij het potentieel van jouw onderneming kunt benutten om een mooi toekomstperspectief te genereren waarbij je sterker uit de crisis komt.

Kijk naar wat er gebeurt

Nu is de coronacrisis actueel, maar er kan ook een crisis ontstaan doordat bijvoorbeeld een medewerker of grote klant vertrekt. Analyseer eerst gestructureerd waar de pijn zit, met welke partijen je te maken hebt en op welke factoren jij invloed hebt. Hiermee voorkom je dat je uit emotie gaat handelen en meer kapot maakt dan nodig. Kijk hierbij goed naar bijvoorbeeld de besluiten van de overheid en wat deze inhouden. Schat in of en in welke mate dit impact heeft op jouw bedrijfsactiviteiten of medewerkers. Je zult zien dat je de crisis beter aan kunt omdat je een scherper beeld hebt.

Jouw organisatie in crisistijd
Iedere bedrijf is anders georganiseerd en iedere medewerker is anders. Zorg er altijd voor dat je een goed beeld hebt van jouw huidige organisatie. Vraag je onder andere af welke activiteiten in jouw organisatie overbodig zijn en wat je eigenlijk zou moeten doen maar niet gebeurt. Kijk ook naar de positie van je medewerkers en hoe jouw organisatie er financieel voor staat. Een bedrijf gaat doorgaans niet op winst of verlies failliet, maar op een tekort aan direct beschikbaar geld.

Kom in actie
In veel gevallen is het een slecht idee om alleen naar de overheid te kijken en zelf niets te doen. Je bedrijf zonder visie volpompen met leningen is dan ook een slecht idee. Zorg ervoor dat je een stip op de horizon hebt waarbij je kijkt naar de kansen die zijn ontstaan door de crisis. Bepaal ook aan welke producten of diensten geen behoefte meer is en zet die activiteiten op een laag pitje. Breng focus aan in je bedrijf.

Zorg ervoor dat je je medewerkers meeneemt in het proces. Maak je plannen concreet en bekijk in welke behoeften je nu en na de crisis kunt voorzien. Kijk hierbij naar de korte- en lange termijn. Dat vergt moed en soms moet je hierbij ‘heilige huisjes' slopen om verder te komen. Doe dat wanneer het nodig is!

Ieder plan wordt getoetst op haalbaarheid, financierbaarheid en doorlooptijd. Kijk goed naar je kosten en houd je liquiditeit scherp in beeld. Jouw plannen zorgen voor nieuw perspectief!

Maar je kunt nog zulke mooie plannen hebben en perspectieven zien, het moet wel haalbaar zijn. Papier is gewillig, werk jezelf niet in de nesten en beëindig je bedrijf als het echt niet anders kan. Hoe hard en naar het ook is, er komen zeker kansen weer.

Ik wens je veel ondernemerskracht toe om de crisis door te komen, maar blijf vooral gezond!

Over Rolf Grouve

Rolf Grouve (1983) is ondernemer en directeur bij verschillende ondernemingen. Hij heeft zowel een IT- als een bedrijfskundige achtergrond. Hij schrijft regelmatig columns voor verschillende media over deze onderwerpen die hij verzamelt op het platform a-business.nl. Rolf heeft meerdere boeken geschreven over toekomstbestendig ondernemerschap, innovatie en subsidies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden