In de praktijk en uit onderzoek blijkt dat het rendement en werkplezier in teams vaak tegenvalt. Jammer, want teams kunnen echt beter presteren dan individuen alleen en heel veel plezier geven. In Goed teamwerk maak ik wetenschappelijk onderzoek praktisch toepasbaar om goed teamwerk te realiseren. Met deze vijf tips kun je direct aan de slag.
Tip 1: Noodzaak om in een team te werken
Teamwerk is zo vanzelfsprekend geworden, dat organisaties zich nog zelden afvragen of het werken in een team wel nodig is. Toch is die vraag stellen cruciaal, want op teamwerk zit volgens onderzoek gemiddeld een rendementsverlies van 25%. Goed teamwerk vraagt dat je als teamleden intensief met elkaar samenwerkt. Die inspanning lever je alleen als er een noodzaak is, maar niet als je het werk net zo goed, of nog beter, alleen kunt doen. Dan voelt werken in een team als gedoe en ballast.
Mijn tip: Als het niet echt nodig is om in een team te werken, doe het dan niet. Werk individueel en consulteer elkaar af en toe.
Tip 2: Beperk de teamomvang
Veel teams zijn veel te groot om goed teamwerk te realiseren, dit is de meest onderschatte randvoorwaarde voor goed teamwerk. Hoe verbonden en verantwoordelijk voel je jezelf als teamlid in een team van 20 of meer? Hoe laat je iedereen aan het woord in een teamoverleg? Als dat niet lukt, welke zinvolle bijdrage leveren de teamleden dan tijdens zo'n overleg? Wil je dat teamleden zich verantwoordelijk voelen voor hun opgave en zich daar 100% voor inzetten? Beperk dan de teamomvang.
Mijn tip: Werk met teams van 3 tot maximaal 10 teamleden.
Tip 3: Creëer een gedeeld teamdoel of -opgave
Een team kan alleen goed teamwerk realiseren als de teamleden samen een heel helder gedeeld teamdoel heeft. Gedeeld betekent hier dat alle teamleden hetzelfde beeld hebben van het doel of de opgave en dat ze zich daaraan verbinden, dat ze erin geloven en ervoor willen gaan.
Mijn tip: Check eens met je team hoe gedeeld het teamdoel is. Schrijf allemaal dat doel op tijdens een werkoverleg en lees ze voor. Als er verschillen zijn, werk dan (opnieuw) eerst aan het scherp krijgen van het teamdoel.
Tip 4: Evalueer regelmatig
De meeste teams evalueren weinig. Soms evalueren ze nog wel het behaalde resultaat, maar zelden de samenwerking. Terwijl juist dat laatste helpt om als team snel te leren en beter te gaan presteren. Immers: hoe beter het je lukt om op het juiste moment gebruik te maken van ieders kennis, kunde en talenten in het team, hoe prettiger het samenwerkt en hoe beter het resultaat is dat je boekt als team.
Mijn tip: Evalueer regelmatig de samenwerking. Vraag bijvoorbeeld hoe je als team gebruik hebt gemaakt van ieders kennis, kunde en talenten.
Tip 5: Geef teamgericht leiding
De laatste tip is voor leidinggevenden van teams. Leidinggevenden besteden vaak veel tijd aan individuele teamleden en veel minder tijd aan het team als geheel. Daarmee ondermijnen ze vaak de ontwikkeling van een team.
Mijn tip: vraag je bij elk individueel contact met een teamlid af: ‘Wordt het team hier beter van?' Als het antwoord ‘nee' is, doe het dan niet of onderneem een aanvullende actie richting het team.
Wil je meer praktische tips, voorbeelden en tools? Goed teamwerk biedt je inspiratie en een goed startpunt om met je team aan de slag te gaan.
Over Karin Derksen
Dr. Karin Derksen begeleidt als zelfstandig adviseur organisaties in de zorg, het onderwijs en de overheid bij team- en leiderschapsvragen. Zij promoveerde op de vraag hoe teams zo effectief mogelijk kunnen samenwerken en hoe leiderschap dat ondersteunt.