Het moet anders! Hier zijn we het met zijn allen ondertussen wel over eens. We weten dat onze huidige manier van produceren en consumeren niet houdbaar is en dat we moeten veranderen. Echter, doordat elke situatie uniek is en verandering de enige constante, is er geen ‘quick-fix’ en komt er ook geen ‘one-size-fits-all’ oplossing.
Het woord ‘duurzamer’ zou verboden moeten worden
‘Ons product is érg duurzaam‘’, ‘Wij zijn duurzamér dan onze concurrentie’ of ‘U wilt toch ook dit super-duurzame product?’ Voorbeelden van de marketingtaal die helaas geen recht doet aan hoe we echt produceren; maar ons ondertussen wel het gevoel geven dat we het goed doen. Iets is duurzaam of het is niet duurzaam. Er is geen vergrotende of overtreffende trap.
Natuurlijk is het goed dat we bewuster produceren en daarvoor is ‘reduce, reuse, recycle’ een prachtige tool; maar om daadwerkelijk duurzaam te worden moeten we terug naar de tekentafel en ons richten op ‘rethink & redesign’. Duurzaamheid is dan niet langer een doel, maar wordt een voorwaarde die opgenomen is in de ontwerpeisen.
Maatwerk in boekvorm
Om de antwoorden te vinden over hoe je duurzaam kan produceren schakelen we de hulp in van de natuur. Dit organisme heeft meer dan 3,8 miljard jaar ervaring met het creëren van overvloed op een houdbare manier, een betere mentor kunnen we ons niet wensen. Eerst gaan we aan de slag met het waarom: ‘Wat is je purpose?’ Dan kijken we intern: ‘Hoe kun je, door met de principes van de natuur te werken, jouw business laten excelleren?’ En daarna extern: ‘Wat is er nodig om jouw unieke niche in het ecosysteem te vinden en te behouden?’
Biologie en Business
In het eerste deel van het boek gaan we aan de slag met de biologische principes zoals ze in de natuur gelden en passen deze toe op onze business. Zo kijken we bijvoorbeeld naar: ‘Wat is eigenlijk waardengedreven handelen?‘, ‘Waarom streven naar optimaal in plaats van maximaal?’ en ‘Hoe worden we echt weerbaar en wendbaar?’ Stuk voor stuk leiderschapsvraagstukken waarvan we het belang onderkennen, maar vaak blijven worstelen met de vraag: ‘Hoe dan?’
In het tweede deel richten we ons op de verschillende elementen van het business-ecosysteem en kijken we hoe deze aspecten in een natuurlijk ecosysteem worden vervuld. Vragen hierbij zijn onder andere: ‘Wat is de rol van het (ondernemers)klimaat?’, ‘Hoe bepalend is cultuur?’, ‘Wat is het unieke talent waardoor jouw organisatie zich onderscheidt?’ en ‘Wat kom je brengen op de markt?’
Salontafelboek voor in de Bestuurskamer
Natuurlijk mag je dit boek in een keer van kaft tot kaft doorlezen; graag zelfs. De boodschap wordt echter sterker wanneer je een hoofdstuk leest en je laat inspireren, het boek weer op tafel legt, aan de slag gaat en op een later moment een volgend element onder de loep neemt.
Elk hoofdstuk bestaat uit een citaat van iemand die zijn sporen verdiend heeft, prachtige natuurfoto’s en natuurlijk mijn inbreng. Hierdoor kun je binnen je eigen organisatie, geïnspireerd door de natuur, met elk element aan de slag. Vraag je je nog af of ‘de natuur als inspiratiebron’ wel de moeite waard is; volgens Leonardo da Vinci is het de enige goede optie: ‘Those who are inspired by a model other than Nature, labour in vain.’