Ieder tijdperk in de geschiedenis kent zijn roerige veranderingen. Vanuit allerlei kanten in de samenleving ontstaat een toenemend besef dat we op zoek moeten naar vernieuwing op belangrijke economische en maatschappelijke thema’s. Deze maatschappelijke dynamieken doen instituties, waaronder organisaties, op hun grondvesten schudden. Het morele appel aan organisaties is groot.
Bestaansrecht
Of het nu gaat om olieconcerns, grootbanken, verzekeraars, ziekenhuizen en zelfs de politiek, de vanzelfsprekendheid van hun bestaansrecht (gekoppeld aan hun maatschappelijke relevantie) komt op losse schroeven te staan. We zien deze ontwikkeling ook terug in het dalende vertrouwen in de overheid. Terwijl er ook een groeiende behoefte is aan organisaties en ondernemingen die durven te handelen vanuit een nieuw narratief.
Thought leaders
Dat wil zeggen: organisaties die op economische en maatschappelijke thema’s betekenisvolle vernieuwende zienswijzen durven uit te spreken en laten zien hoe ze ernaar handelen. Dit klinkt in eerste instantie misschien groots of ongrijpbaar, maar het goede nieuws is óók dat we steeds meer organisaties zien die een vernieuwende koers wíllen varen. Wij noemen zulke vernieuwingsgezinde organisaties thought leading. Ze worden gedreven door vernieuwende zienswijzen op belangrijke thema´s, die raken aan zowel hun business als de samenleving. Ze tonen progressief leiderschap om die vernieuwende zienswijzen te vertalen naar concreet gedrag en resultaat.
In dit boek nemen we je mee in wat thought leadership is, waarom het in deze tijd van transformaties betekenisvol is, en hoe je als organisatie thought leadership kunt uitdragen. Onze belangrijkste claim is dat thought leadership geen kwestie is van jezelf zo benoemen of het ergens op te schrijven. Je kunt het namelijk niet zomaar zijn als je het maar hard genoeg roept. Het gaat erom dat jouw belanghebbenden je als zodanig erkennen.
Wat mag je van ons boek verwachten?
Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken waarin we je een breed en grondig idee geven over wat thought leadership in onze optiek is, wat het van je organisatie vraagt en hoe je organisatie het kan ontwikkelen en uitdragen. Bij elkaar genomen geven de vijf hoofdstukken een vernieuwend en richtinggevend kader voor je strategie en positionering.
In hoofdstuk 1 leggen we uit wat thought leadership inhoudt en waarom het in deze transformerende samenleving een relevante strategie is. We lichten toe wat een transformatie betekent en laten zien dat transformaties altijd vragen om een onderliggende verschuiving van paradigma.
In hoofdstuk 2 gaan we in op wat we bedoelen met een vernieuwend perspectief (we noemen dit een novel point of view). We geven concrete voorbeelden en beschrijven vijf redenen waarom een vernieuwend perspectief zo belangrijk is bij het aanjagen, (bege)leiden en vormgeven van transformaties.
In hoofdstuk 3 bespreken we hoe je een novel point of view ontwikkelt. We laten zien hoe je collega’s en andere vernieuwende stakeholders bij deze ontwikkeling kunt betrekken en hoe de kracht van (beeld)taal helpt bij de rijping van dit creatieproces.
In hoofdstuk 4 beschrijven we hoe je je strategie op basis van je novel point of view kunt ontwikkelen. We laten zien langs welke benaderingen je vernieuwing kunt inzetten, en welke interventies jou daarbij kunnen helpen.
In hoofdstuk 5 bespreken we hoe je je impact op zowel strategisch als maatschappelijk niveau kunt evalueren. We laten zien hoe de zes organisaties uit de praktijkcases dit doen.
Praktijkcases
Na ieder hoofdstuk volgt een praktijkcase van een bijzondere organisatie die in onze ogen thought leadership uitdraagt. Het gaat om verschillende organisaties (van een globale multinational naar een ziekenhuis tot een woning-corporatie en een theater), en daarmee om verschillende aanpakken van thought leadership. De zes cases bieden inspirerende kijkjes in de keuken van organisaties. Ze bieden ongetwijfeld interessante aanknopingspunten voor jullie eigen ontwikkeling op het gebied van thought leadership.
Dit boek hebben we geschreven voor bestuurders, leiders, (marketing)communicatieprofessionals en alle anderen die willen werken aan een vernieuwende en meer betekenisvolle strategie en positionering op het snijvlak van markt en maatschappij. Een strategie en positionering die stoelt op nieuwe, verfrissende denkbeelden over de rol van organisaties op het snijvlak van economie en samenleving.
Over Mignon van Halderen
Mignon van Halderen zette thought leadership (inter)nationaal
op de kaart. Daarvoor richtte zij onder meer het lectoraat
Thought Leadership bij Fontys Hogescholen in Eindhoven op.
Mignon is inmiddels partner bij de Reputatiegroep, een van
de toonaangevende strategie-bureaus in Nederland.
Over Brandon Martens
Brandon Martens is creatief-strategisch adviseur bij de Reputatiegroep en heeft zich vanuit het lectoraat al meer dan zeven jaar verdiept in thought leadership. Zij houden zich beiden bezig met thema’s als strategieontwikkeling, positionering en stakeholdermanagement.