Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Business Board Methode -  Het jaarlijkse businessplan op één A4 dat wél wordt uitgevoerd

De auteur van ‘De Business Board methode’ belooft een ‘Doe Het Zelf’ boek dat je aan de hand neemt om je plannen en zakelijke dromen waar te maken. In zijn preview deelt hij de kernpunten van de methode in zijn boek.

Edwin Kersten | 9 september 2022 | 3-4 minuten leestijd

De Business Board Methode is ontwikkeld voor alle ondernemers, bestuurders en eindverantwoordelijke managers die het volgende bekend voorkomt... Maak jij ook ieder jaar weer vol goede moed een businessplan? Je weet wel, die PowerPoint met een oneindige hoeveelheid slides dat zonder dat er iets mee gebeurt linea recta in een la belandt? Wat maakt het nu zo lastig om een overzichtelijk businessplan te maken én uit te voeren? Hoe moet het dan wel? De Business Board Methode geeft antwoord op deze vragen.

Aanpak

Vanuit de overtuiging dat met de juiste aanpak veel meer uit organisaties kan worden gehaald, is na jaren van toepassen en fijnslijpen de Business Board methode ontstaan. Het Business Board vervangt de roemruchte eindeloze PowerPoint-presentatie door één A4. En door zijn structuur en systematiek zorgt het Business Board ervoor dat de plannen nu eens wél worden uitgevoerd. Hoe lekker is dat?

Het boek is opgezet als de methode zelf: geen lange teksten maar compact, praktisch en makkelijk leesbaar. Met QR-codes naar korte video’s van de grootste managementgoeroes om de lezer te inspireren en verder op weg te helpen. Kortom, een ‘Doe Het Zelf’ boek dat je aan de hand neemt om je plannen en zakelijke dromen waar te maken!

In de geest van het boek en met de doelgroep in gedachten, volgt hieronder geen voortkabbelend verhaal maar krijg je de kernpunten van de Business Board methode.

Waarom is een businessplan belangrijk?

- De businesscontext verandert, sneller en sneller. Dus je moet wendbaarder zijn dan ooit.

- Wendbaarder, maar wel zonder dat je je doel uit het oog verliest en zwalkend de concurrentie aan de horizon ziet verdwijnen.

- Maar daarvoor maak je toch ieder jaar een businessplan…?

Wat gaat er op dit moment mis?

- Iedereen vindt het maken van een businessplan belangrijk, maar de uitvoering ervan is vaak een groot probleem.

- Twee redenen waarom businessplannen niet worden uitgevoerd:

1. De traditionele eindeloze PowerPoint is onoverzichtelijk en vertaalt plannen niet naar direct uitvoerbare acties.

2. De hele dag is gevuld met urgente acties die voorrang krijgen op de acties uit het businessplan (als die acties er dus al zijn).

- Het blijft dus bij een verplicht nummer of een goed voornemen: ‘Moeten we een keer mee beginnen.’

- Dat gaat goed totdat uiteindelijk de onafwendbare crisis ontstaat en dan is het te laat. SPIJT!

De Business Board methode

- De Business Board methode stelt je in staat om razendsnel een SMART geformuleerd businessplan op één A4 op te zetten én uit te voeren.

- De aanpak zorgt ervoor dat je businessplan breed wordt gedragen en door iedereen ‘doorleefd’, waardoor er ook naar wordt gehandeld.

- De opbouw van het Business Board dwingt af dat er duidelijke keuzes worden gemaakt: wat je aandacht geeft wordt een succes.

- Doordat het Business Board tot een vast onderdeel van de hartslag van de organisatie wordt gemaakt, wordt het businessplan nu wél uitgevoerd.

Drie stappen

De stappen voor een succesvolle implementatie van de Business Board methode in jouw organisatie:

1. Benoem je Business Board Ambassadeur.

2. Zet je Business Board op:

- 60-minuten versie

- 80/20 versie

- Versie 1.0

- Communiceer, communiceer, communiceer

- (Cascadeer indien relevant).

3. Voer het Business Board uit als vast onderdeel van het businessritme (dag, week, maand, kwartaal, jaar) van je organisatie en omzeil de bekende valkuilen:

- Het management geeft het goede voorbeeld

- Neutraliseer tegenkrachten

- Verzeker voldoende tijd voor verbeterprojecten

- Niet verslappen (bouw nieuwe gewoontes)

- Vergaderdiscipline op orde

- Manage je budget

Ik hoop dat dit boek aanleiding is om de manier waarop je binnen jouw organisatie omgaat met businessplanning nog eens kritisch tegen het licht te houden. Wanneer je het gevoel hebt dat verbetering mogelijk (of misschien zelfs noodzakelijk) is, helpen de praktische oplossingen uit dit boek je om weer een stap dichter bij het ultieme doel te komen: de volledige potentie van je organisatie benutten!

Over Edwin Kersten

Edwin Kersten heeft in de afgelopen 25 jaar een grote diversiteit aan organisaties (be)geleid en kwam tot de conclusie dat er jaarlijks routinematig ellenlange businessplannen worden gemaakt maar dat ze zelden worden uitgevoerd. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden