Ik geef al jarenlang schrijftrainingen en ik coach professionals die meer willen en moeten bereiken met content en tekst: marketeers, communicatieprofessionals, beleidsmedewerkers, managers, (web)redacteuren, copywriters en tekstschrijvers.
Steeds meer liefhebbers en kenners van tekst en taal – ik noem ze textperts – willen zelf ook trainingen geven en als schrijfcoach aan de slag gaan. Voor deze groep heb ik opleidingen ontwikkeld en een handboek gemaakt met modellen, tips en ervaringen: Lola en de rode ballen. Zo word je een (nog betere) schrijfcoach of schrijftrainer. Of beide natuurlijk.
Je gesprekspartner slimmer maken
Als schrijfcoach zit je voornamelijk op je handen. Je stelt socratische vragen die je gesprekspartner uitnodigen om (nog) harder na te denken over de boodschap en vooral over De Bedoeling. Die verdient de beste plek: in de kop, de eerste alinea en natuurlijk in de zoekwoorden.
Op je handen zitten? Ja, het is belangrijk dat je jouw mening parkeert: luisteren zonder te oordelen. En als schrijfcoach help je zonder de tekst te herschrijven (want dan ben je redacteur, en dat is een andere rol). Na een coachgesprek is de ander in staat om een tekst te maken die vaak korter is en vooral veel duidelijker, want De Bedoeling spat van het scherm of het papier. Je hebt als coach de ander slimmer gemaakt. Dat is voor de coachee en voor de coach een mooie ervaring.
Schrijfcompetenties ontwikkelen
Als je coacht, help je de ander om in te zien wat De Bedoeling is. Als schrijftrainer zorg je ervoor dat de schrijver haar, hun of zijn vaardigheden (skills) ontwikkelt en effectief toepast.
Je kunt als organisatie een tekstschrijver inhuren en het werk uitbesteden, maar je eigen mensen trainen is een betere investering (manager, lees je mee?)
Veel zakelijke en functionele teksten zijn te lang, niet aantrekkelijk en niet duidelijk genoeg. Dat komt doordat veel professionals te weinig zelfvertrouwen hebben om aantrekkelijk en overtuigend te schrijven. Ze denken ‘ik kan het niet’ of het stemmetje in hun hoofd zegt ‘zo kan ik het toch niet opschrijven, dat vindt mijn manager vast niet goed’. Verder hebben ze vaak net te weinig techniek tot hun beschikking, daarom oefen je als schrijftrainer met verschillende manieren om hetzelfde te zeggen, tone-of-voice, structuur (schrijf piramidaal, zet het belangrijkste bovenaan) en schrijven voor verschillende media en kanalen. ‘Laat zien wat je bedoelt’ is nog zo’n fijne maar lastige oefening.
Een schrijftraining ontwerpen is een kwestie van goed luisteren naar wat de opdrachtgever wil, welke problemen hij wil oplossen, en teksten en content bekijken. Dan maak je een plan met een groeipad voor de deelnemers, ambitieus maar realistisch.
Professionele kwaliteiten
Wat je als schrijftrainer meebrengt? Je hebt een scherp oog voor taal en teksten, ziet onmiddellijk wat er goed gaat en waar het beter moet. In Lola en de rode ballen komen ook je persoonlijke professionele kwaliteiten ruim aan bod: je zorgt voor een veilige en prettige sfeer, wisselt instructie en oefeningen af en sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Je lesprogramma is solide en toch ben je flexibel, want een training is iedere keer anders. En dat allemaal met zelfvertrouwen en een glimlach.
Over Dolf Weverink
Dolf Weverink is schrijfcoach, schrijftrainer, opleider en tekstschrijver. In zijn aanpak ontmoet Socrates Maria Montessori en Sarina Wiegman. Leer mensen het zelf te doen (goede teksten en content maken) door de juiste vragen te stellen en vaardigheden te leren. En dan veel oefenen. Zo worden je teksten aantrekkelijk, overtuigend, duidelijk en correct.