Of het nu aan de keukentafel is of in de boardroom: we willen houvast en zekerheid bieden. Maar hoe dat moet in een snel veranderende wereld, ontdekken we samen met onze kinderen of medewerkers. De worstelingen die ik daarin bij mezelf herkende, zag ik ook bij anderen: vrienden, collega’s en op scholen waar ik kwam. Daarom begon ik een paar jaar geleden aan een zoektocht.
Deze reis bracht me bij persoonlijke inzichten, maatschappelijke signalen en de ideeën van denkers, doeners en wetenschappers. Al snel werd duidelijk dat de oude denkpatronen en zekerheden waar wij zelf mee zijn opgegroeid, niet langer toereikend zijn voor de uitdagingen van vandaag. De kunst is niet om het verleden los te laten, maar om het te verbinden met nieuwe inzichten op weg naar hechte relaties, persoonlijke groei en maatschappelijke impact. Want wat er ook gebeurt in de wereld: deze elementen blijven altijd van belang.
Het dynamische kompas
In mijn boek In de Kinderschoenen verwerk ik deze visie in een dynamisch kompas. Dit kompas helpt opvoeders en leiders flexibel te navigeren in tijden van transitie. Afhankelijk van de situatie balanceren we tussen:
- Autonomie en co-creatie – op weg naar hechte relaties
- Verstand en intuïtie – op weg naar persoonlijke groei
- Kritisch denken en nieuwsgierigheid – op weg naar maatschappelijke impact
- Binnen én buiten kaders denken – om mee te bewegen in een veranderende wereld
Soms vraagt een situatie om autonomie, soms juist om cocreatie. Dat fingerspitzengefühl ontwikkel je door twijfel toe te laten en te kijken in de spiegel van de nieuwe generatie.
Gun jezelf een moment van twijfel
Twijfel stelt je in staat met een open blik te kijken naar je eigen overtuigingen. In plaats van te reageren vanuit vaste ideeën over hoe een kind of medewerker ‘zou moeten zijn’, leer je luisteren naar wat er écht nodig is. Vanuit die open houding ontdek je welk gedrag of welke benadering in dat moment helpend is.
De spiegel van de nieuwe generatie
Zoals in het sprookje De nieuwe kleren van de keizer zijn het vaak kinderen en jongeren die de waarheid benoemen waar volwassenen aan voorbijgaan. Hun kijk is vaak puurder, directer – en confronterender. Als we blijven handelen vanuit oude denkbeelden, riskeren we dat we de toekomst vormgeven met verouderde aannames. En die hebben geleid tot de crisissen waar we ons nu in bevinden.
De jongere generatie houdt ons een waardevolle spiegel voor. In hoe zij zich uitspreken of gedragen, tonen ze wat wérkt. Zij kunnen – soms onbewust – onze rolmodellen zijn in het bouwen aan betekenisvolle relaties, ontwikkeling en verandering. Maar dan moeten wij als volwassenen de moed hebben om echt te kijken, te luisteren én ruimte te geven.
Er is geen perfecte routekaart voor deze tijd. Maar je kunt samen met je kind of medewerker steeds opnieuw het best passende antwoord vinden. Vertrouw erop dat je kunt bijsturen wanneer dat nodig is. Richt je blik vooruit, en houd tegelijk de achteruitkijkspiegel in het oog.
Over Karin Zegers-de Louw
Karin Zegers – de Louw (1975) is expert op het snijvlak van onderwijs, organisatieontwikkeling en gedragsverandering. Ze begeleidt scholen en organisaties bij vernieuwing en weet hoe maatschappelijke veranderingen doorwerken in opvoeding en onderwijs. Als professional én moeder van twee pubers biedt ze een frisse, praktische en diepgaande kijk op richting geven in deze tijd.