Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

10 conversietips voor e-commerce ondernemers

Als e-Commerce ondernemer sta je voor een uitdagende klus: je moet steeds meer omzet zien te maken. Één van de manieren om deze klus te klaren is om meer omzet te halen uit hetzelfde aantal bezoekers. Een hogere conversie dus. Jurjen Jongejan deelt 10 tips om meer omzet te scoren door een hogere conversie.

Jurjen Jongejan | 3 maart 2015 | 5-7 minuten leestijd

1. Speel geen verstoppertje met je klantreviews

Veel bezoekers laten hun aankoopbeslissing beïnvloeden door wat andere bezoekers in dezelfde situatie deden. Daarom heb je natuurlijk klantreviews op je webshop. Een veel gemaakte fout van ondernemers is dat ze verstoppertje spelen met deze reviews. Bijvoorbeeld door ze alleen aan de bovenkant of aan de onderkant van de site te stoppen. Bezoekers maken hun definitieve aankoopbeslissing op de productpagina of in de winkelwagen. Toon je reviews juist op deze plaatsen prominent in beeld, zodat je bezoekers ze niet kunnen missen.

2. Voorkom doodlopende straatjes

Er zijn bezoekers die je webshop niet interessant genoeg vinden. Ze verlaten je webshop.

Dat is niet erg. Deze bezoekers zouden toch nooit bij je kopen. Steek er verder geen energie in. Maar er zijn ook bezoekers die je webshop verlaten zonder te kopen, maar je webshop wél interessant vinden. Deze bezoekers wil je niet zomaar laten gaan. Je hebt niet voor niets veel geld uitgegeven om ze in je webshop te krijgen. Met deze bezoekers wil je in contact blijven. Hoe zorg je ervoor dat je bij deze bezoekers geen kans onbenut laat? Oriënterende bezoekers snuffelen in je productaanbod en surfen door op al je productbulkpagina’s. Je bezoekers stoppen met snuffelen wanneer ze alle producten uit een productcategorie hebben bekeken. Zit er geen interessant product voor ze tussen, dan eindigen ze onder aan je productbulkpagina. Dat is voor jou het moment om toe te slaan. Om in contact te blijven. Met bijvoorbeeld de volgende melding: ‘Niets kunnen vinden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis niets van onze nieuwe collectie!’ Of: ‘Zit er niets voor je tussen? Onze collectie wordt wekelijks aangevuld met nieuwe producten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis niets!’

Of op je productdetailpagina:

• ‘Je maat uitverkocht? We sturen je direct een e-mail als het product weer op voorraad is.’

• ‘Leuk product? Stuur naar je e-mail en bewaar voor later.’

Op iedere pagina waar je potentiële klant op het punt staat om je webshop te verlaten onder af te rekenen, moet je een mogelijkheid bieden om in contact te blijven. Zo voorkom je ‘doodlopende straatjes’. Doodlopende straatjes op je webshop betekenen dat er indirect omzet weglekt.

3. Wees aanwezig als het druk is

Wanneer heb je een hoge kans op een verkoop? Precies. Op de momenten dat je direct de vragen van je bezoekers kunt beantwoorden. Check in Google Analytics op welke tijden het in je webshop het drukst is. Op die momenten zorg je dat je klantenservice open is. Schitter dus niet in afwezigheid als het op je webshop het drukst is.

4. Benoem voordelen, niet alleen eigenschappen

Realiseer je dat je bezoekers geen eigenschappen kopen, maar voordelen. Je productpagina’s volproppen met alleen maar eigenschappen is een conversiekiller. Verkoop je online rugzakken, dan moet je dus niet alleen de afmetingen communiceren, maar juist of die 15 inch laptop erin past. Vermeld van de MP3 speler die je verkoopt niet alleen dat ie zwart is. Vermeld ook dat ie door de neutrale kleur bij iedere outfit past. Wees uniek in je productteksten en benadruk de voordelen van jouw producten. Hiermee onderscheid je je van de concurrent.

5. Analyseer de werking van je zoekfunctie

Er bestaat geen twijfel: iedere bezoeker die jouw interne zoekfunctie gebruikt, heeft een koopintentie. Een bezoeker die geld wil uitgeven, maar niet de informatie krijgt waar hij op dat moment naar op zoek is, gaat zoeken om een antwoord te vinden op zijn vraag. Als hij geen koopintentie zou hebben, zou hij ook niet gaan zoeken, maar direct jouw webshop verlaten. Er wordt vaak gezegd: ‘zoekers zijn boekers’. En dat klopt als een bus. Bezoekers die koopsignalen afgeven, wil je goed bedienen en goed begrijpen. Een analyse van je interne zoekfunctie is dus onmisbaar. Gebruik Google Analytics om de top 10 zoektermen van je bezoekers te bekijken en analyseer of je geen omzet misloopt op deze zoektermen.

6. Gebruik bullets op je productpagina’s

Bezoekers lezen de teksten op je productpagina. Dat weet je zeker. Anders kunnen ze namelijk geen beslissing maken. Maar je bezoekers haten lange lappen tekst. Maak gebruik van bullets, zodat ze de voordelen van je producten snel kunnen scannen en eenvoudig hun aankoopbeslissing kunnen maken. Een beslissing in jouw voordeel.

7. Toon je kortingscode niet prominent in de winkelwagen

Veel webshops tonen de kortingscode in de winkelwagen prominent in beeld. Doe het niet. Bezoekers die een kortingscode of actiecode hebben, vinden de plaats om deze te verzilveren echt wel! Bij bezoekers die géén kortingscode hebben, zaai je juist twijfel. Ze gaan zoeken in Google naar je kortingscode, want ze willen geen korting mislopen. Dat voelt namelijk niet lekker. De kans bestaat dan dat ze jouw kortingscode niet vinden, maar die van je concurrent wel. De kans op omzet wordt dan kleiner. Vinden ze je kortingscode wel, kost het je onnodig marge.

8. Overtuig op de ‘over ons’ pagina

Iedere webshop heeft er één: een ‘over ons’-pagina. Deze pagina wordt bezocht door nieuwe potentiële klanten. Bestaande klanten kennen jouw webshop immers al. Het zijn nieuwe, potentiële klanten die op zoek zijn naar bevestiging om bij jou te kopen. Ze moeten over de streep worden getrokken. Hoewel de naam van de pagina (‘over ons’) anders doet vermoeden, is het dus een pagina om te overtuigen. Bezoekers verwachten dat hier ook van je: ze klikken op ‘over ons’ maar ze lezen ‘overtuig me’. Het is géén pagina om over jezelf te vertellen. Toon juist je klantreviews, show met je USP’s, laat je keurmerken, KVK nummer en foto’s van je fysieke winkel(s) zien. Of geef deze pagina een menselijk gezicht, door een teamfoto op deze pagina te plaatsen.

9. Neem risico’s en onzekerheden weg tijdens de klantreis

Webshops die een extreem hoge conversie hebben zijn goed in één ding: ze nemen voortdurend risico’s en onzekerheden weg tijdens de ‘customer journey’. Verkoop je online bungalowtenten, dan willen je bezoekers weten hoe lang het duurt voordat de tent staat, of hij in kofferbak past en of hij geschikt is om mee rond te trekken. Indien je sporthorloges verkoopt moet je vermelden of het display wel goed zichtbaar is bij hardlopen in het donker. Neem je voor je bezoekers geen risico’s en onzekerheden weg, dan blijft je conversie bedroevend laag.

10. Voorkom registratie om een account aan te maken

Je bezoekers hebben een hekel aan registreren en/of een account aanmaken om te kunnen bestellen. Doe je het wel, breng je ze regelrecht bij je concurrent.

Jurjen Jongejan is gespecialiseerd in conversie-optimalisatie voor webshops. Hij is ruim 12 jaar bezig om de conversie van webshops structureel te verhogen. Jongejan is onder meer auteur van het boek Meer omzet met je webshop, in vier stappen naar een hogere conversie’.

Over Jurjen Jongejan
Online Marketing Director, ISM eCompany

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden