Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Marshall Goldsmiths Triggers

Volgens Marshall Goldsmith staan onze reacties niet op zichzelf, maar worden ze veroorzaakt door prikkels in onze omgeving. Dit zijn de alomtegenwoordige triggers. Hij schreef er een boek over: Triggers. In deze preview laat Pieter ter Kuile zien wat je ermee kunt.

Pieter ter Kuile | 15 september 2015 | 3-5 minuten leestijd

Ons eigen gedrag veranderen is een van de moeilijkste dingen om te doen. Tegelijkertijd is het een van de weinige dingen in het leven die we überhaupt kunnen veranderen. Er gaapt een groot gat tussen onze goede voornemens en de uiteindelijke resultaten in de praktijk. Weten wát je zou moeten doen betekent allerminst dat je het ook zúlt doen.

Als je denkt dat ik de moeilijkheid hiervan overdrijf, probeer dan de volgende vragen eens te beantwoorden:

Wat wil je in je leven veranderen? Bijvoorbeeld: je manier van leiding geven, hoe je met jouw familieleden omgaat, meer sporten of gezonder eten.

Hoe lang loop je al met deze gedachten rond? Hoeveel maanden of jaren zeg je tegen jezelf al iets in de trant van: ‘Binnenkort ga ik iets veranderen’?

Hoe heeft dat in de praktijk uitgepakt? Kun je een voorbeeld geven van iets dat je wilde veranderen, dat je daarnaar hebt gehandeld en dat het is gelukt?

Voor jou en de meesten onder ons zijn dit confronterende vragen. Er zijn drie belangrijke redenen die het moeilijk maken om ons gedrag te veranderen:

We geven niet aan onszelf toe dat we moeten veranderen – ofwel omdat we ons niet van de noodzaak bewust zijn, of, veel waarschijnlijker, we zijn ons er wel van bewust, maar hebben afdoende excuses om de noodzaak te ontkennen.

We ontkennen de macht die inertie over ons heeft. Als wij de keuze hebben doen we liever niets – en dat is ook de reden waarom ik vermoed dat ons antwoord op de vraag ‘Hoe lang loop je al met deze gedachten rond?’ eerder jaren dan dagen zal zijn. Inertie is de reden waarom wij nooit aan verandering beginnen.

We weten niet hóé we kunnen veranderen. Om te veranderen hebben we de volgende drie dingen nodig: motivatie, inzicht en vermogen. Zo kunnen we bijvoorbeeld gemotiveerd zijn om af te vallen, maar niet beschikken over voldoende inzicht in onze voeding en kan ons vermogen in de keuken te wensen overlaten om een effectief dieet op te stellen waar we ons aan houden. Het kan ook andersom zijn: we hebben voldoende inzicht en vermogen, maar een gebrek aan motivatie.

Een van de basisprincipes in dit boek is dat ons gedrag zowel positief als negatief wordt bepaald door onze omgeving – en dat een goed begrip van onze omgeving niet alleen onze motivatie, ons vermogen en inzicht in het veranderingsproces kan stimuleren, maar ook ons vertrouwen dat we het echt kunnen.

Je vindt in dit boek handige, praktisch toepasbare middelen om tot succesvolle gedragsverandering te komen.

Triggers

Je leert de triggers in jouw omgeving te identificeren, oftewel de prikkels die jou verleiden tot bepaald gedrag, positief of negatief. En je leert hoe je triggers kunt gebruiken om het door jou gewenste gedrag te realiseren.

Wiel van verandering

Om te inventariseren welk gedrag je in de toekomst wilt vertonen, krijg je in dit boek een eenvoudig hulpmiddel. In het kort komt het neer op de volgende vragen:

Wat wil je creëren?

Wat wil je elimineren?

Wat wil je accepteren?

Wat wil je behouden?

Focus op gedrag in plaats van resultaten

Vervolgens krijg je handvatten om je gedrag daadwerkelijk te veranderen. De focus ligt hierbij op het ‘je best doen’ om het beoogde gedrag te vertonen. Het gaat niet direct om de resultaten, want die komen pas later. Eenvoudige checklists houden je op koers en laten je rekenschap afleggen.

Structuur

Het is een vergissing te denken dat als je hebt besloten iets te zullen doen, je het ook daadwerkelijk zult doen. Wij moeten toegeven dat onze zelfdiscipline tekortschiet. In plaats daarvan hebben we structuur nodig. Zonder structuur die ons dwingt in het nieuwe gedrag, zal verandering niet lukken. Het bepalen van de juiste structuur en daaraan vasthouden maakt het verschil tussen falen en succes.

Marshall Goldsmith is wereldwijd de #1 leiderschapscoach. Veel van de meest toonaangevende CEO’s behoren tot zijn clientèle. In dit boek beschrijft hij ‘state-of-the-art’-methoden voor gedragsverandering, gelardeerd met verhalen uit zijn praktijk. Hij is auteur van de bestsellers Tot hier en nu verder!, Mojo en nu dus Triggers - Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn.

 

Pieter ter Kuile is zakenpartner van Marshall Goldsmith

Over Marshall Goldsmith
Marshall Goldsmith helpt topmensen uit het zakenleven om hun soms onbewuste gewoontes te doorbreken en zo nog succesvoller te worden. Forbes noemde hem een van de vijf meest gerespecteerde executive coaches en The Wall Street Journal plaatste hem in de top tien van trainers voor executives. Hij heeft gewerkt met meer dan tachtig ceo's van internationale topbedrijven, onder wie een groot aantal leiders uit de Fortune 500.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden