Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Gedrag en cultuur in organisaties

Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is inzicht in het gedrag van werknemers nodig. Hoe u dat krijgt staat te lezen in Gedrag en cultuur in organisaties. Pieternel Dijkstra, een van de auteurs, licht in deze preview een tipje van de sluier.

Pieternel Dijkstra | 4 februari 2016 | 2-3 minuten leestijd

· Wat maakt sommige leidinggevenden zoveel effectiever dan andere?

· Hoe kan je werknemers het beste motiveren?

· Is diversiteit in een team nu een voordeel of een nadeel?

· Hoe kan het dat een hoge werkdruk soms als uitdagend wordt ervaren en soms als stressvol?

· Hoe zorg je dat werknemers zich blijven ontwikkelen?

Het zijn allemaal vragen die managers en HRM-professionals zichzelf geregeld kunnen stellen. Maar weinig mensen in arbeidsorganisaties hebben echter een gedegen antwoord paraat. Sterker nog, in organisaties wordt veel op basis van intuïtie gehandeld. Iets ‘voelt’ goed of komt geloofwaardig over. Maar of het klopt is sterk de vraag. Bovendien rouleert in organisaties nogal wat onbetrouwbare kennis, soms zelfs misverstanden en onwaarheden over hoe werknemers psychologisch zouden functioneren of hoe je leiding zou moeten geven.

No-nonsense

In dit boek beschrijven we hoe het écht zit, met mensen in arbeidsorganisaties. In vogelvlucht bespreken we de belangrijkste thema’s uit de organisatiepsychologie, op basis van wetenschappelijke theorie en onderzoek. Zo gaan we in op de emoties, motivatie, duurzame inzetbaarheid, prestaties en het psychisch welzijn van werknemers, de manier waarop werknemers samenwerken of juist met elkaar concurreren, verschillende manieren van leidinggeven en de invloed van de organisatiecultuur op al deze zaken. Niet alleen geven we aan hoe het er in organisaties vaak aan toe gaat en waarom, maar ook hoe je dit kunt verbeteren. Op die manier valt op bovenstaande vragen en vele andere die leven in arbeidsorganisaties wél een adequaat antwoord te geven.

Je overtuigingskracht vergroten

Gedegen kennis over hoe mensen in arbeidsorganisaties functioneren is belangrijk voor onder meer managers en HRM-personeel, en studenten die een opleiding in die richting volgen. Zeker als het gaat om belangrijke beslissingen in organisaties die vele werknemers raken, volstaat een louter intuïtieve handelswijze namelijk niet. Dan moet je jezelf, je handelen en keuzes stevig kunnen verantwoorden, en schieten persoonlijke observaties en indrukken en een ‘onderbuikgevoel’ tekort. Je moet dan met overtuigende argumenten komen, en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en theorie kunnen die geven en versterken daarmee je overtuigingskracht.

Denken én doen

Het boek vergroot niet alleen je kennis maar ook je handelingsrepertoire. Naast nieuwe inzichten krijgt de lezer namelijk ook handvatten voor de praktijk. Je leert dus niet alleen hoe iets zit, maar ook wat je kan doen om de situatie in arbeidsorganisaties te verbeteren en doelen op werkgebied beter te bereiken. De theorie is daarbij toegankelijk opgeschreven en wordt geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden, cases en kritische vragen. Je kunt, tijdens en na het lezen van het boek, er dus meteen mee aan de slag. Doel: van jezelf een betere werknemer, samenwerkingspartner, manager, of HRM-professional maken.

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog, trainer, auteur, wetenschappelijk onderzoeker en lector. Zij schreef meer dan 20 boeken over de psychologie. Samen met Max Wildschut schreef ze Gedrag en cultuur in organisaties.

Over Pieternel Dijkstra
Dr. Pieternel Dijkstra is psycholoog en schrijfster. Ze schrijft artikelen voor populaire tijdschriften zoals de Libelle, Sante, en Psychologie Magazine. Daarnaast schrijft ze populair-psychologische boeken over de liefde en geeft ze lezingen. Ook doet ze wetenschappelijk onderzoek naar ondermeer relaties, gezondheid en lichaamsbeeld. Pieternel maakt ook, voor diverse opdrachtgevers, psychologische tests.
Over Max Wildschut
In 2003 is Max Wildschut (1967) zijn kennis en ervaring gaan bundelen in FlowQ: een bureau dat onderzoek doet en advies geeft over de factor mens in werk. Binnen FlowQ ontwikkelde hij diverse onderzoeksinstrumenten als de flowmonitor, HPC en mindsetscan. Wildschut werkte hiervoor bij onderzoeksinstituten en in het bedrijfsleven, onder andere als consultant en projectmanager. is cognitief psycholoog. Hij studeerde in 1994 af op de effecten van stress op het geheugen en houd zich sindsdien bezig met vraagstukken rond motivatie, prestatie en welzijn. Zijn uitgangspunt daarbij is daarbij vaak de cognitieve en evolutionaire psychologie. Max Wildschut schreef 'Optimum punt' (Scriptum, 2008) en 'Darwin voor managers' (Haystack, 2009). Regelmatig verschijnen nieuwe artikelen van zijn hand op www.flowq.nl/blog

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden