Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - TRUE Brands

De basis van TRUE Branding is Transparency, Responsibility, Unique en Empathy. Dit is een geheel nieuw concept en staat voor loyaliteit aan je eigen merk. In deze preview legt Mark van de Grift uit waarom dat belangrijk is.

Mark van de Grift | 25 mei 2016 | 3-4 minuten leestijd

Technologie wordt sneller dan ooit ontwikkeld. Informatie wordt overal gedeeld en beschikbaar gemaakt. De nieuwe generaties zijn opgegroeid met het internet en eraan gewend dat alles met een swipe op hun mobiel beschikbaar is. Ze zijn slim en nemen steeds gemakkelijker en sneller kennis tot zich. En kunnen dus ook moeiteloos controleren of wat merken beweren klopt. Is dat niet zo, dan stappen ze binnen een muisklik over naar een ander merk.

De nieuwe consument doorziet marketeers steeds meer en weet wat merken van hem willen, maar óók wat hij wil van merken. Het gaat om het eerlijk uitwisselen van waarde, in de vorm van producten, geld, tijd, aandacht, gegevens, likes of feedback. En vooral het delen van content. Het gaat uiteindelijk om aandacht en aandacht is schaars. Aandacht moet je verdienen en vertrouwen is daarbij cruciaal.

En daar wringt de schoen, want marketing en branding staan in een kwaad daglicht. Er is nog nooit zoveel weerstand en wantrouwen geweest, terwijl marketing en branding in potentie een enorme motor kunnen zijn voor positieve verandering. Gelukkig zijn er lichtpuntjes, merken als Tony Chocolonely, Patagonia, de Triodos bank en TOMS (schoenen) zijn enkele voorbeelden van merken die naast mooie producten iets weten toe te voegen aan de wereld. Het zijn TRUE Brands, de succesmerken van de toekomst.

Wat zijn TRUE Brands?

Een TRUE Brand is in de eerste plaats loyaal aan de ware identiteit van een merk. Dat klinkt wellicht eenvoudig, maar dat is het in de praktijk meestal niet. Want: wat is de ware merkidentiteit? En hoe verleidelijk is het niet om er af en toe van af te wijken? De vier letters van TRUE vertegenwoordigen het gedrag en de communicatie van TRUE Brands. Dit zijn Transparency (transparantie), Responsibility (verantwoordelijkheid), Uniqueness (uniek) en Empathy (empathie). Om te beginnen met uniek. Het draait voor de nieuwe generatie consumenten meer dan ooit om authenticiteit, heritage en het (h)erkennen van de uniciteit van hen als persoon. Een TRUE Brand zal altijd eerlijk vertellen waar het vandaan komt, waar het naartoe wil en zich zo onderscheiden en geliefd maken.

Daarbij gaat het om transparantie, het openlijk uitdragen van het eerlijke merkverhaal. Net als het onvoorwaardelijk delen van merkkennis en de oprechte intenties; waar staat het merk voor? Merken kunnen simpelweg niet langer liegen. Doen ze dit wel, dan ligt alles direct op straat.

Ieder merk ontneemt iets aan zijn omgeving, zodat consumenten uiteindelijk kunnen consumeren. Een merk draagt daarom verantwoordelijkheid (responsibility) naar de consument, naar de medewerkers en naar de maatschappij als geheel. Een TRUE Brand gaat deze verantwoordelijkheid niet uit de weg. Integendeel het zet zich proactief in om de wereld een aangenamere plek te maken.

Tot slot empathie; een cruciale factor in de TRUE filosofie. Een TRUE Brand wil zijn ware betekenis kennen en waar mogelijk het leven van de consument aangenamer maken. Het gaat een gelijkwaardige dialoog met de consument aan, om hem of haar te helpen succesvol te zijn. Empathie is de sleutel naar innovatie en langetermijnsucces.

Met dit boek wil ik bewustzijn creëren over hoe in de toekomst met merken en branding om te gaan. Het TRUE Brands model © laat zien hoe een verantwoordelijk merk te creëren dat werkelijk verbinding maakt met consumenten, medewerkers en andere stakeholders. Dit is rijkelijk geïllustreerd aan de hand van inspirerende verhalen van grote, kleine(re), bekende en minder bekende, (inter)nationale merken. Het boek toont bovendien aan dat dit niet alleen een goed verhaal is, voor zowel grote bestaande merken als kleine(re) start-ups, maar ook rendeert, zowel sociaal als financieel. TRUE Brands zijn daarmee de succesmerken van de toekomst.

Mark van de Grift is merk- en marketingspecialist en eigenaar van Drbrand.nl. Hij werkte onder andere voor en met Red Bull, Deloitte, Philips, Samsung, ING en Triodos bank en diverse reclamebureaus. Mark is Master of Marketing Strategy en auteur van het boek Het merk ik, waarvan meer dan 25.000 exemplaren zijn verkocht. TRUE Brands is zijn nieuwste boek.

Over Mark van de Grift

Mark van de Grift is auteur en schreef eerder de bestseller 'Het merk ik' (waarvan meer dan 30.000 exemplaren werden verkocht) en 'True Brands, branding in een nieuwe wereld'. Daarnaast ontwikkelt, coacht en adviseert hij merken en hun leiders om in hun authentieke kracht te staan. Momenteel schrijft hij aan een internationale dramaserie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden