Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De inzet van touchpoints - Moderne mediaplanning

Moderne mediaplanning gaat uit van touchpoints, een breed begrip dat bijdraagt aan de integratie van media, middelen en kanalen. Renée van Zijl schreef er een boek over: De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning. Een preview.

Renée van Zijl | 3 november 2016 | 2-3 minuten leestijd

In de afgelopen jaren is niet alleen het aantal media explosief gestegen, maar ook het aantal verschijningsvormen binnen de verschillende media. De mogelijkheden zijn oneindig. Digitale technieken vergroten de mogelijkheden verder. Mediaplanners spreken dan ook niet meer van media en middelen maar van touchpoints.

Touchpoints zijn de raakvlakken waar een adverteerder en zijn doelgroep elkaar tegenkomen. Het zijn alle momenten waarop een klant, werknemer of andere stakeholder de organisatie of het merk ‘aanraakt’. Het begrip touchpoint is de meest ruime opvatting van het idee dat alles waarmee iemand in aanraking komt wat de organisatie of het merk betreft, een boodschap afgeeft. Of het nu de drager is van de boodschap of degene die de boodschap transporteert. Als het maar communiceert.

Touchpoints kunnen specifieker zijn dan kanalen. In het kanaal ‘winkel’ kan een klant meerdere touchpoints tegenkomen, zoals een display met een aanbieding, een onderhandelingsgesprek met een verkoper over de prijs en een bezoekje aan de servicebalie. Een volledig en actueel overzicht van touchpoints is daarom niet te geven. De lijst is lang en continu aan verandering onderhevig. Denk aan een banner, een koe in de wei, sponsoring, maar ook de vragenlijst die oplicht op je smartphone nadat je een aankoop hebt gedaan. Kijk zelf maar om je heen: alle momenten van de dag word je omringd door touchpoints.

In dit boek introduceer ik het begrip touchpoint en leg ik uit wat de rol en functie zijn van touchpoints in moderne mediaplanning. Met het woord medium kan zowel een middel (de drager) als een kanaal (transport) bedoeld zijn. Ook in de praktijk komt deze spraakverwarring voor. Daarom hanteer ik in dit boek het begrip touchpoint. In moderne mediaplanning is deze term al een tijdje in gebruik. Ik geef een overzicht van alle gangbare touchpoints, zowel communicatiemiddelen als communicatiekanalen. Vervolgens ga ik in op mediaplanning met behulp van het 5 It’s-Model, een strategisch model dat je nog ver voor de uiteindelijke keuze van het touchpoint gebruikt. Goed ingevuld geeft het al wel heel duidelijke aanwijzingen welke touchpoints later in aanmerking komen. Een touchpoint-matrix kan je helpen bij de keuze welke touchpoints in welke fase van het 5 It’s-Model het beste passen.

Dit boek is geschikt voor communicatie- en marketingprofessionals, die meer willen weten over hedendaagse mediaplanning. Het is verkrijgbaar als ebook en print.

Communicatiemiddel  + communicatiekanaal = medium = touchpoint

Renée van Zijl is auteur van educatieve content en werkzaam als consultant voor opleidings- en examineringsvraagstukken. Zij is eigenaar van onderwijsadviesbureau Zelma Consulting en uitgeverij Econtentenzo.

 

Over Renée van Zijl
Renée van Zijl is adviseur voor opleidings- en examineringsvraagstukken, en tevens ontwikkelaar van educatieve content. Zij is eigenaar van onderwijsadviesbureau Zelma Consulting en uitgeverij Econtentenzo. Al jaren is zij bezig met onderwijs: adviseren, doceren, examineren, schrijven en ontwikkelen. Sinds 2006 heeft zij haar eigen adviesbureau Zelma Consulting. Zij is gespecialiseerd in het ontwikkelen van leermiddelen en exameninstrumenten én in kwaliteitsaudits. Zij adviseert onderwijs- en kennisinstellingen en bedrijven over de inrichting van opleidingen en trainingen. Zij beoordeelt ook, als auditor, als lid van een examencommissie en van een vaststellingscommissie. Schrijven doet zij al jaren. Renée heeft meegewerkt aan meerdere boeken, en ontwikkelt regelmatig content voor uitgeverij Edu’actief. In 2015 ontstaat het plan voor uitgeverij Econtentenzo, een kennisplatform voor auteurs. Het idee komt voort uit de behoefte om meer invloed te hebben op de inhoud en distributie van eigen content, om samen met auteurs aan een platform te werken en kennis te delen, en om andere professionals een kans te bieden zich te profileren. Dit plan krijgt langzaam vorm: door te praten met experts, door het ontwikkelen van de website Econtentenzo, maar vooral door een eerste boek helemaal zelf uit te geven. Haar eerste boek in eigen beheer is ‘De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning’.
Over Désirée van Osch
Désirée van Osch is expert communicatiemanagement, auteur van o.a. Communicatiekunde, hoofdredacteur van Basisboek Social Media en MarComSignalen, werkt in het hoger beroeps- en universitair onderwijs.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden