In de afgelopen jaren is niet alleen het aantal media explosief gestegen, maar ook het aantal verschijningsvormen binnen de verschillende media. De mogelijkheden zijn oneindig. Digitale technieken vergroten de mogelijkheden verder. Mediaplanners spreken dan ook niet meer van media en middelen maar van touchpoints.
Touchpoints zijn de raakvlakken waar een adverteerder en zijn doelgroep elkaar tegenkomen. Het zijn alle momenten waarop een klant, werknemer of andere stakeholder de organisatie of het merk ‘aanraakt’. Het begrip touchpoint is de meest ruime opvatting van het idee dat alles waarmee iemand in aanraking komt wat de organisatie of het merk betreft, een boodschap afgeeft. Of het nu de drager is van de boodschap of degene die de boodschap transporteert. Als het maar communiceert.
Touchpoints kunnen specifieker zijn dan kanalen. In het kanaal ‘winkel’ kan een klant meerdere touchpoints tegenkomen, zoals een display met een aanbieding, een onderhandelingsgesprek met een verkoper over de prijs en een bezoekje aan de servicebalie. Een volledig en actueel overzicht van touchpoints is daarom niet te geven. De lijst is lang en continu aan verandering onderhevig. Denk aan een banner, een koe in de wei, sponsoring, maar ook de vragenlijst die oplicht op je smartphone nadat je een aankoop hebt gedaan. Kijk zelf maar om je heen: alle momenten van de dag word je omringd door touchpoints.
In dit boek introduceer ik het begrip touchpoint en leg ik uit wat de rol en functie zijn van touchpoints in moderne mediaplanning. Met het woord medium kan zowel een middel (de drager) als een kanaal (transport) bedoeld zijn. Ook in de praktijk komt deze spraakverwarring voor. Daarom hanteer ik in dit boek het begrip touchpoint. In moderne mediaplanning is deze term al een tijdje in gebruik. Ik geef een overzicht van alle gangbare touchpoints, zowel communicatiemiddelen als communicatiekanalen. Vervolgens ga ik in op mediaplanning met behulp van het 5 It’s-Model, een strategisch model dat je nog ver voor de uiteindelijke keuze van het touchpoint gebruikt. Goed ingevuld geeft het al wel heel duidelijke aanwijzingen welke touchpoints later in aanmerking komen. Een touchpoint-matrix kan je helpen bij de keuze welke touchpoints in welke fase van het 5 It’s-Model het beste passen.
Dit boek is geschikt voor communicatie- en marketingprofessionals, die meer willen weten over hedendaagse mediaplanning. Het is verkrijgbaar als ebook en print.
Communicatiemiddel + communicatiekanaal = medium = touchpoint
Renée van Zijl is auteur van educatieve content en werkzaam als consultant voor opleidings- en examineringsvraagstukken. Zij is eigenaar van onderwijsadviesbureau Zelma Consulting en uitgeverij Econtentenzo.