Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Gastgevers in Geluk - Een hospitality management roman

We leven in wonderbaarlijke tijden, waarin niets meer onmogelijk lijkt te zijn. Twitter brengt ons de dagelijkse nieuwtjes, Facebook laat ons de beste kant zien van onszelf en WhatsApp houdt ons dag en nacht wakker.

Luc van Bussel | 9 december 2016 | 2-3 minuten leestijd

Artificial Intelligence gaat ons verstand te boven en Virtual Reality is beter dan de werkelijkheid. Digitalisering, automatisering en robotisering maken schoon schip met onze alledaagse, burgerlijke bezigheden. De menselijke efficiency wordt met gemak verslagen door de precisie, de consistentie en de productiviteit van de familie ‘bits & bytes’. Dankzij de smartphone zijn we de slimste mensen tot nu toe en hebben we definitief afscheid genomen van ‘neen, dat kan niet’. Alles kan. En alles kan beter. Op elke vraag geeft het internetuniversum een antwoord en voor alle wensen en behoeften is er wel een app te downloaden. De Cloud is voor iedereen de zevende hemel van ongekende mogelijkheden. Het kleine, handzame wapen van acht bij vier centimeter heeft van mensen ‘appers’ gemaakt die online, just in time en realtime op hun wenken bediend worden.

Waar olie, gas en elektriciteit de industriële revolutie hebben ontketend, heeft de digitale revolutie ons de snelheid van het licht gegeven. De industriële revolutie heeft de wereldbevolking explosief doen stijgen en nu zorgt het internet voor de onderlinge verbinding. De wereld is er kleiner en kwetsbaarder door geworden. Baby’s hebben hun ooit zo hippe Activity Center verruild voor de iPad, peuters en kleuters zweren bij hun iPhone en pubers fietsen en appen zich in levensgevaar. We liken en volgen wat af met z’n allen. Het individu heeft nu de macht. De klant is nu echt koning geworden. Social Media heeft van ieder mens een journalist, een fotograaf en een cameraman gemaakt. Niets en niemand blijft onopgemerkt en de meest gevreesde vijand is inmiddels cybercrime. 

En toch…..en toch is het mijn diepste overtuiging dat alles draait om mensen. Mensen zullen elkaar blijven opzoeken en ontmoeten. De kracht van een fysieke ontmoeting zal nooit overmeesterd worden door al die wonderbaarlijke digitale mogelijkheden. Het simpele feit dat we onszelf niet kunnen kietelen of dat we geen kippenvel van onszelf kunnen krijgen levert het bewijs dat we samen voorbestemd zijn voor het universum. We kunnen niet zonder elkaar. 

Mensen bij elkaar brengen is het vakmanschap van een gastgever. Het gastgeverschap is de kunst van een hartelijk welkom en van onbaatzuchtige dienstbaarheid. Gastvrijheid is de sleutel van de deur naar verbondenheid. Als we willen samenkomen is gastvrijheid de eerste stap. Gastgeverschap in een gastvrij land is een bijzonder thema in het huidige tijdsgewricht. Het nieuwe individualisme van de Pokemon-generatie Z en de onderdrukking van het aangeboren gastvrijheidsbeginsel zijn een inspiratiebron geworden voor dit boek. Als mensen niet zonder elkaar kunnen en elkaar willen blijven ontmoeten, dan is gastgeverschap een doelstelling om gelukkig van te worden. Gastgevers in Geluk is een ode aan alle mensen in de dienstverlening en een oproep tot samenhorigheid. Misschien is het boek wel een eerste stap naar een Partij van de Gastvrijheid. Wie weet! 

Luc van Bussel (1964) is ondernemer, auteur en spreker. Zijn bedrijf J.F.D.I. participeert in verschillende bedrijven, waaronder Regardz Hospitality Group waar hij bestuursvoorzitter is. Hij is de auteur van Gastgevers in Geluk. Op www.gastgeversingeluk.nl beheert hij een community waar gastschrijvers hun visie op hospitality kunnen publiceren.

Over Luc
Luc van Bussel is een Gastvrijheidsondernemer met een missie. Hij gelooft in de groeiende noodzaak van hartverwarmende gastvrijheid in de huidige digitale coole samenleving. Hij noemt zijn medewerkers 'WarmteMakers' en heeft 'leiding een nieuwe lading' gegeven. Als veelgevraagd spreker inspireert hij bedrijven, organisaties, instellingen en (semi/publieke) overheden met zijn indringende boodschap over menselijke verbindingskracht in deze digitale transformatie. In 2017 schreef hij de managementbestseller ‘Gastgevers in Geluk, in zeven stappen naar hartverwarmende hospitality'. Het boek neemt de lezer mee op de grondslagen van gastvrijheid en stond vijf weken op Nr.1 bij Managementboek.nl Zijn nieuwe (vierde) boek ‘De Confetti Company, Warme Cultuurmakers in Coole Tijden" is een vernieuwd manifest voor ‘warme bedrijfsculturen’ waar medewerkers eregasten worden. In deze cultuurroman geeft hij zijn prikkelende visie & missie over nieuw werkgeverschap en werkgeluk. Hij nodigde tegelijk elf topbestuurders uit om hun unieke bijdrage te leveren aan dit inspirerend managementboek over een nieuwe bedrijfsethos. In het dagelijkse leven is Luc van Bussel (1964) getrouwd met Anne Margreet Meulman en zijn zij samen de ouders van Ralph & Jerry. Hij is CEO /DGA van het gastvrijheidsbedrijf Regardz Hospitality Group B.V. In 2017 richtte hij binnen Regardz een nieuw gastvrijheidsbedrijf op: NewHospitality B.V. Hiermee adviseert hij bedrijven & organisaties over hartverwarmende gastvrijheid en warme cultuurontwikkeling. Luc van Bussel noemt zichzelf een Vlaming met een Nederlands paspoort. Als Nederlander groeide hij op in het Vlaamse dorpje Leut en studeerde Hospitality Management aan de Erasmushogeschool in Brussel en Cornell University in New York. Hij was de vernieuwer van het succesvolle Center Parcs Europa in de jaren negentig en daarna 13 jaar de CEO & Partner van The Alwaysbemobile Company (o.a. Profile Tyrecenter). In 2014 werd hij gastvrijheidsondernemer en samen met Michiel Heilijgers mede-eigenaar van Regardz Hospitality Group. Meer informatie over Luc van Bussel vindt u op www.lucvanbussel.nl. Meer informatie over Regardz Hospitality Group en NewHospitality vindt u op www.regardz.com en www.NewHospitality.nl. Recensies over keynotes vindt u op www.newhospitality.nl/recensies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden