Wanneer ik een workshop over persoonlijke marketing verzorg vraag ik cursisten van te voren altijd hoe ze over het onderwerp denken. Een citaat: ‘Ik voel weinig behoefte om van de toren te blazen hoe goed ik ben en mij aan anderen op te dringen. Maar ik begrijp tegelijkertijd dondersgoed dat ik mijn ambities alleen kan realiseren door mijzelf stevig te positioneren en profileren. De vraag is dus: hoe hanteer ik die tegenstrijdigheid? Hoe bedrijf ik marketing voor mezelf, zonder te vervallen tot loze kreten en nutteloos lawaai?’
Dit verwoordt een steeds terugkerende vraag van mensen die zich moeten ‘verkopen’ aan hun doelgroep om succesvol te kunnen zijn. Dat geldt in de eerste plaats voor ondernemers en zelfstandigen, maar zeker ook voor wetenschappers en onderzoekers die een academische carrière ambiëren, advocaten die hun reputatie willen versterken, journalisten die naam willen schrijven, beleidsmakers die invloed wensen en theatermakers die hunkeren naar volle zalen. We willen allemaal gezien worden en erkend worden in wie we zijn en wat we doen.
Maar dat gaat helaas niet vanzelf. Wanneer je er blindelings op vertrouwt dat je aanwezige kwaliteit je ticket is naar succes, kom je bedrogen uit. Je zult in staat moeten zijn om je kennis, kunde en kwaliteiten gericht te profileren en de ander daarmee het gevoel te geven dat jouw bijdrage bijzonder is en er voor de ander wezenlijk toedoet. Dit boek leert je hoe je dat voor elkaar krijgt.
Mijn boek is een weerslag van 20 jaar ervaring met persoonlijke marketing en personal branding. Het is een ‘best of’ van alle modellen en theorieën die ik gebruik en een antwoord op de vragen en problemen waar mijn cursisten mee komen. Ik hanteer daarvoor van een 5-A model. Vijf woorden, alle beginnend met een A, die je helpen bij het opbouwen van een persoonlijk merk. Het advies is om deze woorden in een strikte volgorde te doorlopen, want persoonlijke marketing werkt van binnen naar buiten. Je moet eerst weten wie je bent, wat je drijft en waar je naar toe wilt, alvorens een aansprekend profiel aan de buitenwereld te presenteren.
1. Awareness
Awareness gaat over zelfbewustzijn van je fraaie prestaties en je minder fraaie fiasco’s. Je maakt eerst een lijst van alle dierbare momenten in je werkzame leven en je privéleven die jou hebben gevormd tot de persoon en de professional die je bent. Daarna kijken we naar de andere kant van de medaille: awareness van de dingen die je hebt laten liggen. Het kan uitermate louterend zijn om hier met enige distantie, maar wel vanuit acceptatie, naar te kijken. Want het is een les die blijkbaar geleerd moest worden.
2. Ambitie
Ambitie is een woord dat bij veel mensen een negatieve associaties oproept, zoals het najagen van zelfzuchtige doelen en de hunkering naar status en roem. Die associatie is letterlijk zo oud als de weg naar Rome, want al bij de Romeinse senatoren werd ambitie beschouwd als een karaktereigenschap die aanzet tot oneerlijkheid en bedrog. Ik kijk liever naar de positieve kant van ambitie en presenteer je een breed scala aan oefeningen om je kwaliteiten en talenten middels een aantal goede concrete doelstellingen in de wereld te zetten.
3. Authenticiteit
Authenticiteit is verre weg de belangrijkste bouwsteen van persoonlijke marketing, maar is voor velen een ongrijpbaar fenomeen. In dit hoofdstuk leer je hoe je authenticiteit beter kunt begrijpen door het vanuit drie perspectieven te benaderen:
- een filosofisch perspectief, waarin het gaat om een specifieke levensfilosofie over geestelijke vrijheid
- een psychologisch perspectief, waarin de vraag naar het ware zelf centraal staat en hoe we dit kunnen leren kennen en ontwikkelen
- een economisch perspectief, waarin het gaat om de vraag hoe we onze authenticiteit kunnen vertalen in een echt en waarachtig aanbod
4. Archetypen
Archetypen zijn oerbeelden die we herkennen in de sprookjes, mythen en oude verhalen die we elkaar vertellen. Omdat persoonlijke marketing voor een groot deel appelleert aan beelden en indrukken die we van een ander opdoen, zijn ze zeer geschikt voor het opbouwen van je persoonlijke merk. Je leert in dit hoofdstuk veel interessante zaken over jezelf, zoals wat je attractief en aantrekkelijk maakt en welk archetype het best past bij wie je bent of wilt zijn. Daarbij gebruik ik een model waarin ik het werk van meerdere auteurs combineer en bewerk tot een praktische reisgids in marketingland.
5. Auditie
Een auditie is het moment van de waarheid waarop je moet demonsteren waartoe je in staat bent. Je wordt aanschouwd en gewogen, waarbij je het risico loopt dat de ander je te licht vindt voor datgene wat hij zoekt. Dat kan pijn doen en is voor veel mensen een reden om situaties vermijden waarin ze gedwongen worden om zichzelf optimaal te presenteren. In dit laatste hoofdstuk bespreken we de geheimen van een goede auditie en een stevige zelfpresentatie. Daarnaast besteden we aandacht aan het profileren in sociale media.
Dit zijn de 5 stappen die ervoor zorgen dat je zichtbaar wordt waar je zichtbaar wilt zijn en dat je meer gevraagd gaat worden voor klussen en projecten waarvoor je graag gevraagd wilt worden.
Cees Harmsen is specialist en veelgevraagd spreker op het gebied van personal branding en persoonlijke effectiviteit. Hij schrijft regelmatig artikelen over deze onderwerpen en publiceerde eerder drie boeken over personal branding: Personal Branding in Turbulente Tijden (2008), Opmerkelijke Ik (2011) en Present (2013). Daarom Ik! is zijn nieuwe boek.
Over Cees Harmsen
Al dertig jaar begeleidt Cees Harmsen professionals bij het vormgeven van een succesvolle loopbaan en een gelukkig privéleven. Nu deelt hij zijn kennis met zijn eigen generatiegenoten. Het resultaat is een allesomvattend boek over het vormgeven van een veelbelovend en ambitieus pensioen.
Cees is tevens auteur van zes eerdere boeken en meerdere prijswinnende artikelen op Managementsite.