Personal branding is hot. En er zijn ook al velen boeken over verschenen. Dat is terecht want personal branding is een onderwerp waar iedereen mee te maken krijgt en waar je, of je nu wilt of niet, niet meer omheen kunt. Traditionele banen verdwijnen steeds meer en er is een netwerkeconomie ontstaan waarin het steeds belangrijker wordt om jezelf te laten zien. Het boek 'Present! - Dé 10 psychologische stijlen van personal branding' van Cees Harmsen onderscheidt zich van alle andere boeken over personal branding omdat het zich nu eens niet alleen richt op de uitvloeisels van personal branding, het gebruik van verschillende sociale media. Dit boek gaat echt de diepte in en maakt de theorie achter personal branding zichtbaar. Dit boek is daarom vooral geschikt voor professionals die echt aan de slag willen met personal branding en hun personal brand willen ontdekken. Als je het boek doorneemt en alle oefeningen volgt, dan ben je zeker in staat om je met je eigen authentieke personal brand te profileren. Wat opvalt als je het boek in handen neemt, is het geringe aantal bladzijden. Het is dan ook ongelooflijk hoe diepgaand Harmsen het onderwerp in ongeveer honderd bladzijden uitdiept. Het boek leest zeer prettig en is erg toegankelijk geschreven. Het zet niet alleen aan tot nadenken maar vooral ook aan tot actie. Het staat dan ook vol nuttige oefeningen die je echt helpen om meer zicht te krijgen op je eigen authentieke brand. Wat mij erg voor de auteur innam is dat hij zichzelf gebruikt als voorbeeld. Dit verheldert heel goed hoe hij deze stappen invulling geeft en maakt het boek ook persoonlijk, wat de leesbaarheid vergroot. De ondertitel 'Dé 10 psychologische stijlen van personal branding' vind ik zelf verwarrend. Deze impliceert namelijk dat er tien verschillende psychologische stijlen zijn. Die zijn er echter niet. Cees Harmsen introduceert een stappenplan, of zoals hij dat zelf noemt 'een cascade- of watervalmodel', dat uit 10 stappen bestaat. Allen beginnend met de letter p en daarmee een afgeleide van de 4 p's uit de klassieke marketing. De 10 p's die Harmsen beschrijft zijn: purpose, passie, persoonlijkheid, potentieel, power, presteren, provoceren, positioneren, pitch en present. Daarnaast had ik het zelf wel prettig gevonden als het besproken model ook visueel weergegeven zou zijn. De auteur benoemt steeds een cascade- of watervalvorm, waarop hij zijn theorie baseert, maar ik had daar graag concrete afbeelding bij gekregen. Ik kan het boek 'Present! - Dé 10 psychologische stijlen van personal branding' van Cees Harmsen van harte aanbevelen aan iedere professional die serieus bezig is met het ontdekken van zijn of haar eigen personal brand. Dit boek is zeer zeker een nuttige aanvulling op al die andere 'how to' boeken die stap voor stap uitleggen hoe je bij het vormgeven van je personal brand op Twitter en LinkedIn te werk gaat. Het is echter een theorieboek dat diep gaat maar je absoluut een stap verder brengt. Ik heb het met veel belangstelling gelezen.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.