Online redacteuren, content- en communicatiespecialisten zijn gewild. Werving- en selectiebureaus hebben de vraag naar online professionals de afgelopen jaren zien verdubbelen. Operationele skills – het componeren van pakkende teksten en ontwikkelen van video’s – blijven een múst. Ook kennis van en vaardigheid in SEO, sociale media en user experience design zijn bij werkgevers en opdrachtgevers top of mind. Voor wie werk wil maken van het vak is er veel te doen én veel te leren. Hoe houd je de kwaliteit van je werk op een hoog niveau?
Contentcreatie is razendsnel veranderd in een creatief en multidisciplinair vak. Kwam je voorheen een heel eind met een soepele pen en wat ICT-kennis, tegenwoordig moet de basisuitrusting breder zijn. De ontwikkeling van tekst naar beeld, het toenemende aantal kanalen en de aanzwellende informatiestromen dwingen de online communicatie- en contentspecialist tot bezinning. Waar vind je je (toekomstige) klanten? Hoe maak je content die scoort? Hoe kun je werkelijk impact maken? Wat is de best passende vorm voor je boodschap? Het Handboek Online Redactie wijst je de weg.
De online communicatie- en contentspecialist is strateeg, tacticus en uitvoerder ineen.
Opdrachtgevers verwachten van een online team dat het vraagstukken ontrafelt, erover adviseert en de uitvoering ervan ter hand neemt of coördineert. Naast ambachtelijke skills – denk aan: tekstschrijven, beeldbewerking en videoproductie – vraagt dit een analytische en creatieve blik op doelen, doelgroepen en de inhoud en de vorm van content.
Méér content is lang niet altijd béter. Slim is om beargumenteerde keuzes te maken. Door inspanningen te monitoren - een stap die in de praktijk nogal eens wordt overgeslagen vanwege gebrek aan tijd, geld of zin - stel je vast of je bereikt wat je voor ogen hebt. Op basis van de bevindingen kun je de content verbeteren óf de lat wat hoger leggen.
Online professionals krijgen opdrachten die verschillen qua reikwijdte en impact. Variërend van een strategie (een aanpak om een corporate of specifiek vraagstuk op te lossen) tot een creatief concept (een aansprekende campagne) tot tekstuele of audiovisuele producten. Ingewikkeld? Valt mee. Hoe onoverzichtelijk een opdracht in eerste instantie soms ook lijkt, met een stapsgewijze aanpak krijg je er vat op. In dit handboek maak je kennis met een werkwijze die bestaat uit vier opeenvolgende stappen: voorbereiden, koers bepalen, realiseren en evalueren. Je kunt deze aanpak gebruiken voor vraagstukken op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Als je de stappen achtereenvolgens doorloopt, wordt je output beter en je werk leuker.
Waarom kiezen voor het Handboek Online Redactie?
- Focus op de werkpraktijk van de online professional
Van websites, digitale nieuwsbrieven, blogs en sociale media tot Google, conversie en audiovisuele content.
- Van plan naar uitvoering
Strategische, tactische en operationele keuzes stapsgewijs vertaald in praktische toepassingen.
- Actuele inzichten
Inzicht in de laatste ontwikkelingen, trends, cijfers en feiten.
- Getoetst in de praktijk
Samengesteld op basis van vragen van online professionals en gecheckt op praktische uitvoerbaarheid.
Meteen aan de slag
Tips, quick wins, praktijkvoorbeelden, handige stappenplannen en slimme routes helpen je om stappen te maken in je vak.
Het Handboek Online Redactie is de uitgebreide en volledig geactualiseerde opvolger van het Handboek webredactie. Van dit boek - van dezelfde auteurs – werden meer dan 9.000 exemplaren verkocht.
Geert Poort is trainer en adviseur in online communicatie. Met veel plezier ontwikkelt en verzorgt hij opleidingen en coacht hij communicatieprofessionals in organisaties vanuit zijn bureau Poorttaal. Corona de Wert helpt organisaties en professionals om meer impact te maken met (online) communicatie – als trainer en adviseur. In haar bedrijf Dommel Communicatie bundelt ze vakkennis, praktijkervaring én haar lol in taal en communicatie. Ze zijn de auteurs van Handboek Online Redactie.
Over Geert Poort
Geert Poort is trainer en adviseur in online communicatie. Met veel plezier ontwikkelt en verzorgt hij opleidingen en coacht hij communicatieprofessionals in organisaties vanuit zijn bureau Poorttaal.
Over Corona de Wert
Corona de Wert helpt organisaties en professionals om meer impact te maken met (online) communicatie – als trainer en adviseur. In haar bedrijf Dommel Communicatie bundelt ze vakkennis, praktijkervaring én haar lol in taal en communicatie.