Interactie is als ademhalen, je kunt het niet niet doen. Zelfs als je alleen bent, is er al sprake van interactie. Je denkt bijvoorbeeld: ‘fijn, straks zie ik mijn vriend’. Die gedachte zorgt er al voor dat je een blij gevoel hebt en dat je straks met een glimlach op hem afstapt. Of je hoort een collega aankomen en je denkt: ‘ah, daar is ze, ik zal haar eens haarfijn vertellen hoezeer ik baal van wat ze me vanmorgen heeft geflikt’. Je raad het al: je voelt irritatie en je gezicht staat op onweer zodra ze straks binnenstapt. Interactie is het resultaat van denken, voelen en handelen. Interactiekunde gaat over de effecten van dat handelen en de oneindig durende stroom van situaties die daaruit ontstaan.
Dit boek over interactiekunde is geschreven door Bert van Dijk en Anne-Lies Hustings. Zij werkten in de afgelopen 30 jaar als trainer, coach en opleider met het model en gaven het weer zijn oorspronkelijke diepgang terug. Twaalf jaar geleden richtten zij van daaruit de Leary Academy op. De naam van Leary slaat op de wereldberoemde psycholoog Timothy Leary, die in de jaren 50 van de vorige eeuw leiding gaf aan een groot onderzoek naar ‘interpersoonlijk gedrag’, het effect dat mensen op elkaar hebben. Maar nadat Leary zich met heel andere zaken ging bezighouden, raakte het model een beetje op de achtergrond. Het werd pas vele jaren later opgepikt door trainers en coaches, die doorkregen dat je mensen in je begeleiding de weg kunt wijzen in het doolhof van de interactie door ze een landkaart te leren hanteren: De Roos van Leary.
De beroepsgroep deed goed werk, maar liet ook veel liggen. De nadruk werd vooral gelegd op gedrag en meer en meer werd het een persoonlijkheidsmodel. Maar dat was het nou net niet. Het gaat bij Leary’s model niet om persoonlijk gedrag: wat doet iemand en waarom, maar om interpersoonlijk gedrag: wat doet iemand en wat is daarvan het effect op anderen?
In dit boek hebben de auteurs hun kennis en inzichten op het gebied van interactiekunde (of interpersoonlijke dynamiek) grondig uitgewerkt ter ondersteuning van hun werk als opleiders, maar ook en vooral om hun collega’s een praktische handleiding te bieden bij hun werk als professional. Denk aan problemen in de samenwerking, conflicten en organisatievraagstukken. Ook willen zij een extra bijdrage leveren aan de kwaliteit van de interactie in het algemeen. Dat lijkt in deze tijd geen overbodige luxe, als we kijken naar de vele interactieproblemen die we dagelijks in de media voorbij zien komen.
Interactiekunde verdient nog veel meer uitbreiding en een hogere status binnen de sociale wetenschappen, vinden de auteurs. Zij hopen met dit boek daartoe weer een extra aanzet te geven.
Over Bert van Dijk
Bert van Dijk MHD is meestertrainer en schrijver, gespecialiseerd in interactiekunde (de Roos van Leary).