Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Lean Management Systeem - Hoe Toyota de organisatie succesvol maakt

In onze eigen reis om Lean steeds beter te doorgronden zijn wij op het boek Lean Management Systeem gestuit: een lesboek TMS van het Toyota Management Institute in Nagoya Japan.

Jan Wijnand Hoek | 2 december 2019 | 3-4 minuten leestijd

Ons boek beschrijft de managementstijl die Toyota managers hanteren om de organisatie succesvol te maken. Wij hebben de rechten gekregen het boek als officiële vertaling in het Nederlands uit te brengen. Daarmee is het een uniek boek, waarmee nieuwe kennis over de unieke aanpak van Toyota vanuit de bron van Lean rechtstreeks ontsloten wordt.

Sturen op werkgeluk! (yarigai)!


De Toyota managementstijl heeft een confuciaanse achtergrond. De term Shokuba Kasseika heeft hier rechtstreeks mee te maken, het betekent zoveel als energie en groei geven aan medewerkers en het team, zodat teams voldoening kunnen halen uit hun werk.

Hierbij wordt de volgende (zachte!) formule gehanteerd: OUTPUT = (Personality) + (Ability) + (Motivation)

Onder output wordt verstaan: ‘Kwaliteit', ‘lage kosten' en ‘korte doorlooptijd'. Binnen Toyota ligt de focus in tegenstelling tot bijna elk ander bedrijf op het ontwikkelen van medewerkers boven productiviteit. Daarom ligt de focus en de verantwoordelijkheid bij de manager om teams te ontwikkelen waarbij de prestatie de resultante is van de motivatie en bevlogenheid van het team.

TMS Aanpak


De aanpak kent 2 belangrijke pijlers. De eerste pijler is ‘Hoshin Tenkai', dit betreft het ontwikkeling en verspreiden van het beleid tot op alle organisatieniveaus. Het sterke punt is dat Toyota een unieke aanpak heeft dit beleid in de praktijk te realiseren via de tweede pijler ‘Hoshin Kanri' genaamd. De aanpak voor het beheren en realiseren van het beleid.

Kern van de managementstijl


Geen brandjes meer blussen, geen spoed en geen oplossingen geven, zijn essentiële leerpunten die je kan afleiden van de Toyota aanpak. Het boek geeft handvatten die de Toyota aanpak beschrijft als toe te passen managementstijl. Het gaat hierbij om de volgende 6 elementen.

Visualisatie van het werk


Naast visualisatie van het beleid is ook visualisatie van (de hoeveelheid onderhanden) werk van belang. Een Toyota manager helpt het werk zichtbaar te maken, zodat de werkvloer dagelijks inzicht heeft hoe zij als team ervoor staan.

Werkplek ontwikkeling


De kern van werkplek ontwikkeling is gebaseerd op het voorbeeldgedrag dat leidend moet zijn voor het gedrag dat een manager in zijn team wil zien. Face tot face communicatie is hierbij van essentieel belang (going to the Gemba!)

Creatie van waarde


De taak van de managers is de teams te stimuleren in het ontwikkelen van een voortdurende klantfocus.

Kaizen Mindset


De essentie van de Kaizen-mindset is dat de autonomie van het team toeneemt. Hierbij gaat het om het vergroten van het probleemoplossend vermogen van het team waarbij zelfstandig oplossingen worden ontwikkeld en worden toegepast in de praktijk

Kwaliteit van het werk


Niet alleen de externe eindklant is volgens de Toyota aanpak klant. De klant wordt vooral gezien als de collega die de eerstvolgende schakel in het proces vormt. Kwaliteit van het werk betekent dat het team gestimuleerd wordt een mindset te ontwikkelen waarbij fouten in het proces (Jidoka) kunnen worden ontdekt voordat ze worden doorgegeven.

Creatie van winst


Het laatste element draait om het inzetten van de gewonnen tijd door het elimineren van verspillingen weer in te zetten voor het vergroten van de productiviteit.

Niet alleen de aanpak maar ook tools voor toepassing in de praktijk

Lean Management Systeem - Hoe Toyota de organisatie succesvol maakt beschrijft naast de 6 elementen ook de te hanteren tools welke gebruikt worden binnen het Toyota Way Management System. Een praktisch voorbeeld is het visueel management bord.

Over Jan Wijnand Hoek
Jan Wijnand Hoek is partner van het Toyota Management Institute in Japan. Hij gelooft dat vertrouwen de basis is om een Lean-cultuur op gang te brengen. Hij is als Lean-coach en -trainer gedreven om organisaties in beweging krijgen door Lean en leiderschap te combineren. Hij streeft ernaar dat op de werkvloer vakmanschap weer op de eerste plaats komt te staan, bureaucratie weer plaats maakt voor passie en medewerkers weer succesvol kunnen zijn.
Over Mariël Koopmans
Mariël Koopmans streeft er naar de kracht van de Lean-filosofie toepasbaar te maken binnen een organisatie. Zij gelooft dat wanneer het management de medewerkers inspireert en faciliteert, iedere medewerker zich kan ontwikkelen tot verbeteraar en het werkgeluk zal toenemen. Als zelfstandig ondernemer zet zij training en coaching in om organisaties hierbij te helpen.
Over Tim Wolput
Tim Wolput was wereldkampioen Aikido (Japanse vechtsport) in 2005. Hij woont sinds 1999 in Japan. Tijdens een bezoek aan Toyota in 2011 zag Tim dat er een mooie overeenkomst is tussen topsport en werken op de Toyota-manier. Sinds 2011 organiseert hij Lean-studiereizen naar Japan en werkt hierbij nauw samen met het Toyota Management Institute.
Over Toshio Horikiri
Toshio Horikiri werkte van 1966 tot 1987 bij Toyota Motor Corporation waar hij verantwoordelijk was voor het ontwerpen van productielijnen, materiaalplanning en verbetering van processen. Hij is de oprichter en CEO van Toyota Engineering Corporation, Toyota Management Institute en voorzitter van het TMS&TPS Certificaat Instituut. Hij ontwikkelde Total-Toyota Production System en Toyota Way Management System om bedrijven te helpen om in een korte tijd een sterke verbetercultuur te creëren, net zoals Toyota heeft.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jan Wijnand Hoek, Mariël Koopmans, Tim Wolput
Lean Management Systeem

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden