Vrouwen hebben tegenwoordig alle kansen om de top te bereiken, toch? In praktijk worden ze vaak gehinderd door ongeschreven regels waar we ons allemaal (m/v) aan houden. Denk je als vrouw dat je niet goed genoeg onderhandelt over je salaris? Ben je weleens naar de wc gegaan om te huilen, zodat je collega’s het niet zagen? Denk je dat je fulltime moet werken om carrière te maken? Allemaal voorbeelden van ongeschreven regels waar we in ons boek How to break the rules mee afrekenen.
Interviews
‘De weg naar de top vond ik moeilijker dan de top zelf. Ik heb fases gehad dat ik de enige vrouw aan tafel was. Soms nam ik een kussen mee om letterlijk hoger te kunnen zitten. Dat gaf mij zelfvertrouwen. Dat heeft niks te maken met die ander, dat had met mij te maken. Gaandeweg leerde ik dat ik geen kussen op mijn stoel nodig heb, maar dat ik ook in mijn hoofd een kussen kan neerleggen.’
Aan het woord is Janine Vos, CHRO bij Rabobank en lid van de groepsdirectie. Ze is een van de tientallen topvrouwen die wij spraken voor How to break the rules. Van de eerste vrouwelijke CEO van een bank in Zambia, tot de hoofdredacteur van de grootste Nederlandse krant, en van een politica tot een gezagvoerder op de Boeing 737 bij KLM. Allemaal vertellen ze open over de regels waar ze tegenaan liepen in hun carrière en hoe ze die uiteindelijk braken.
Nieuwe regels
Ons pleidooi: het is hoog tijd om de ouderwetse regels te breken en ruimte te maken voor nieuwe regels. Regels die passen bij een samenleving die steeds diverser en inclusiever wordt en die verschillen omarmen in plaats van veroordelen. We pleiten voor een ander soort leiderschap met meer ‘vrouwelijke’ kwaliteiten. Ook bij mannen.
‘Ik denk dat wij de noden van de tijd zien; de noden van stakeholders, van klanten, van collega’s. Wij kunnen ons beter inleven,’ zegt Sofie Cammers, Executive Vice President Meat bij Marel, in How to break the rules. ‘Ik kijk heel analytisch naar mijn markt, naar mijn klanten. En ik luister, I lean into the problem. Als wij een project doen, dan kom ik er het liefst bij zitten. Ik noem mijn kantoor een grote keukentafel, want aan de keukentafel kun je alles zeggen. Je kunt je emoties toelaten. Dat is ook waar ik voor wil staan, voor hoe ik met mijn mensen wil werken.’
‘Ja, ik ben aardig. Maar vanuit die liefheid en die aardigheid zeg ik wel wat ik wil en hoe ik het wil. Ook als dat geen prettige boodschap is. En juist door die aardigheid lopen mensen een heel stuk met me mee.’ Aan het woord is Tanja Jadnanansing, stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Zuidoost. ‘Dus altijd kijken naar: wat willen wij samen, wat is ons gedeelde belang. Ik zal nooit die harde leider zijn die het my way or the highway doet.’
Praktische tips
In How to break the rules laten we zien dat succes niet draait om harder werken of ‘aardig’ zijn, maar om authenticiteit, oftewel jezelf kunnen zijn op de werkvloer. Dat onderbouwen we voor elke fase van je carrière in de drie delen: How to get there, How to be there en How to stay there. Het boek onderstreept het belang van zichtbaarheid en leiderschapskwaliteiten, essentieel voor het doorbreken van de glazen plafonds die nog altijd bestaan in grote bedrijven. En geeft praktische tips om dat voor elkaar te krijgen.
How to Break the Rules gaat verder dan een individueel carrièreboek; het biedt een kritische kijk op organisatiecultuur en diversiteit. De gedeelde kennis en ervaringen van de ambitieuze vrouwen in dit boek maken het bovendien een onmisbare gids voor een inclusieve werkomgeving. Het is een krachtig statement voor iedereen die het belang van vrouwen in de top en de maatschappelijke waarde daarvan erkent.
Over Ingrid van der Chijs
Ingrid van der Chijs is hoofd strategie en communicatie bij Rabobank Nederland. Ze heeft een achtergrond in journalistiek en marketing. Eerder schreef ze het literaire non-fictieboek Luchtmeisjes, over de eerste KLM[1]stewardessen en daarmee een van de eerste ‘carrièrevrouwen’ van Nederland. Het haalde de shortlist van de Brusseprijs voor beste Nederlandstalige journalistieke boek.
Over Nancy Poleon
Nancy Poleon maakte carrière als marketeer en muziekmanager in de entertainmentindustrie en richtte tien jaar geleden het bedrijf BrandedU op, met als doel meer gendergelijkheid op de werkvloer. BrandedU geeft leiderschapstrainingen en organiseert events om de zichtbaarheid van vrouwen te vergroten, zoals Women's Visibility Awards en AmplifyHER.