
Ingrid van der Chijs is hoofd strategie en communicatie bij Rabobank Nederland. Ze heeft een achtergrond in journalistiek en marketing. Eerder schreef ze het literaire non-fictieboek Luchtmeisjes, over de eerste KLM[1]stewardessen en daarmee een van de eerste ‘carrièrevrouwen’ van Nederland. Het haalde de shortlist van de Brusseprijs voor beste Nederlandstalige journalistieke boek.
Meer over de auteursHow to break the rules (NL)
Word succesvol in je werk (en leven) door altijd jezelf te blijven
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789403135120Samenvatting
Als vrouw staat je tegenwoordig niets meer in de weg om de top te bereiken. Toch? Helaas, in de praktijk zijn er nog behoorlijk wat obstakels. Een van de meest onderschatte barrières zijn de ongeschreven ‘regels’ waar we ons allemaal aan houden, zowel mannen als vrouwen.
How to break the rules ontkracht de belangrijkste regels waar vrouwen die carrière willen maken tegenaan lopen. Denk bijvoorbeeld aan ‘vrouwen kunnen niet onderhandelen’, ‘vrouwen zijn te emotioneel’, ‘vrouwen zijn te soft’ of ‘je mag je niet te vrouwelijk kleden’. Het boek legt op basis van ervaringen van topvrouwen en wetenschappelijk onderzoek uit waarom deze ‘regels’ onzin zijn en geeft tips hoe het anders kan, voorzien van een gezonde dosis humor en zelfspot.
Daarnaast bevat het boek ook portretten van sterke, succesvolle vrouwen, die op hun eigen voorwaarden carrière hebben gemaakt: van een Nederlandse bankdirecteur tot een CEO uit China en van de Afrikaanse Zakenvrouw van het Jaar tot een wetenschapper uit IJsland.
Inspirerend en hands-on: dit boek is onmisbaar voor alle vrouwen met ambitie!
Trefwoorden
vrouwelijk leiderschap ongeschreven regels glazen plafond carrièreontwikkeling vooroordelen diversiteit rolmodellen persoonlijke ontwikkeling zelfvertrouwen gender stereotypen authenticiteit vrouwenquotum ambitie inclusiviteit work-life balance netwerken onderhandelen risicobereidheid zichtbaarheid organisatiecultuur mentorschap stereotypering excuustruus emotionele intelligentie assertiviteit loopbaanplanning solliciteren gendergelijkheid fulltime werken imposter syndrome
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ingrid van der Chijs
Over Nancy Poleon
Inhoudsopgave
DEEL 1: HOW TO GET THERE 13
1. Vrouwen zijn te emotioneel 15
2. Meisjes kunnen geen wiskunde 21
3. Je gaat het werk doen waarvoor je bent opgeleid 28
4. ‘Knor’ of ‘hertje’? Het corps is een springplank 36
5. In een sollicitatiegesprek word je getest 41
6. Wie goed is, wordt gevraagd 49
7. Hou je aan de traditionele loopbaanregels 56
8. Vrouwen kunnen niet onderhandelen 62
9. Ik ben niet goed genoeg 70
DEEL 2: HOW TO BE THERE 77
10. Wie het hardst roept, heeft de meeste invloed 79
11. Vrouwen kunnen werk en privé niet scheiden 86
12. Vrouwen durven geen risico’s te nemen 92
13. Je moet tegen een grapje kunnen 100
14. Be ‘one of the guys’ 107
15. Je mag geen gat in je cv hebben 113
16. Vrouwen hebben te weinig ambitie 121
17. Vrouwen kunnen niet netwerken 128
18. Vrouwen willen niet fulltime werken 135
DEEL 3: HOW TO STAY THERE 143
19. You can’t have it all 145
20. Ik ben geen ‘excuustruus’ 151
21. Vrouwen zijn te soft 158
22. Vrouwen zijn niet strategisch 164
23. Een topvrouw heeft geen mentor nodig 171
24. Een man is daadkrachtig, een vrouw is een bitch 178
25. Vrouwen kunnen geen ‘nee’ zeggen 185
26. Ik ben er bijna 191
NAWOORD 197
27. Als je moe bent, moet je uitrusten 201
28. Zichtbaar worden doe je op social media 207
EINDNOTEN 211
DANKWOORD 215
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan