Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Futureproof - Nuttig voor werknemers, ondernemers, managers en marketeers

Dat Dr. Mike Hoogveld, spreker, adviseur en auteur, de gave bezit om complexe materie op een plezierige wijze op te schrijven was al bekend uit zijn vorige boeken over onder meer de Customer Journey Experience, Crosschannel Excellence en Agile managen.

Jeanine Dijkhuis | 29 juni 2020 | 4-5 minuten leestijd

Met feiten, een wetenschappelijke benadering en onderbouwing werkt Hoogveld zich in die boeken schematisch door de thema's heen, waarmee hij laat zien dat hij de materie goed beheerst. Wat krijg je als je een wetenschapper de toekomst laat voorspellen?Toekomstkunde?! Het nieuwe boek Futureproof is minder schematisch maar zeker nog wel methodisch.

Complimenten, voor de laagdrempelige manier om een vaag onderwerp als de toekomst, te schrijven als een werkboek. Dit is mogelijk, omdat de hoogleraar dit boek mede baseert op de ervaringen uit zijn adviespraktijk. Dit boek zal - naast de marketing-/managementdoelgroep die de eerdere boeken van Hoogveld las - ook een nieuw publiek aanspreken. Zeker ook door de fraaie vormgeving. Futrureproof lijkt duidelijk bedoeld voor een breder publiek. Voor iedereen eigenlijk, die op zoek is naar het voorspellen van de maatschappelijk economische toekomst en naar antwoorden hoe je je kunt voorbereiden op ontwikkelingen die niet te voorzien zijn. We spreken hier dan nog over het pré COVID-19 tijdperk. De Corona-crisis maakt de urgentie om jezelf voor te bereiden op veranderingen alleen maar groter.

De auteur begint met een vermakelijke lijst van toekomstvoorspellingen uit het verleden. Uiteraard zijn visionairs en charlatans door de eeuwen heen vaak voor gek verklaard. Want niets is zeker, en zelfs dat niet. De voorspellers kregen vaak gelijk, maar ook vaak niet. Hoogveld duidt zes voorspellersvalkuilen. Klinkt interessant, niet? Je weet niet wat je niet weet.

Toch is dit geen boek over het voorspellen van de toekomst. Het is een boek over toekomstbestendigheid; omgaan met veranderingen die buiten je invloedssfeer liggen. Over het vermogen om van relevante waarde te blijven door aanpassing op toekomstige veranderingen. En dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Want ons brein is een eigenwijs instrument. Mensen willen namelijk liever niet veranderen en zijn er bovendien niet goed in.

Hoogveld komt door het hele boek met heerlijke voorbeelden. Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met een - vaak al voor de lezer bekend - avontuur. Een verhaal dat je al eens verteld is in trainingen of dat je las in biografieën van grote leiders. Metaforen zoals het topje van de ijsberg, broodje kaas, ruimtevaart dienen als opstap naar wat filosofen en vroege ondernemers al zagen. Die verhalen werken als een rode lap op een stier; je wordt nieuwsgierig, er is herkenning en/of je wilt zelf begrijpen wat er is gebeurd. Vervolgens leidt Hoogveld je door zijn verklaringen heen. Zo'n inleiding voor een oefening bevat elementen waar andere auteurs hele boeken mee vol schrijven of trainers een dag voor nodig hebben. Bij Futureproof krijg je die er zo even bij.

De metafoor van de vlieger is even simpel als briljant. Het laat zien dat toekomstbestendigheid rust op twee pijlers: een interne en een externe. Oftewel jouzelf en het ecosysteem, bestaande uit de natuurlijke omgeving en de samenleving, markt van afnemers, aanbieders en partners. Om toekomstbestendig te zijn dien je ervoor te zorgen dat jouw impact op die externe pijler positief of ten minste neutraal is. De vlieger heeft ook wind nodig voor opwaartse druk. Het dragende vermogen. Aan de hand van de Veerkrachtige Vier: verrichten, verbeteren, vernieuwen en veranderen, kijk jij naar de prestaties per onderdeel en naar hoe je de dingen goede dingen goed doet.

En ook je purpose, oftewel je doel is van belang als persoonlijke strategie. Het is datgene wat jou energie geeft. Daarmee kan je heel lang vooruit. Hiervoor bevat het boek een beschrijving en oefening. Heel inspirerend.

Hoogveld is van mening dat er in pogingen om de toekomst te voorspellen te veel focus is op blingbling: fascinerende technologie, zoals een vliegende auto of domotica. Maar gedragsverandering van mensen, cultuurverandering en maatschappelijke vooruitgang worden zelden in die voorspelling meegenomen. Terwijl je ook zou kunnen zeggen dat ontwikkelingen in het verleden niet gedreven werden door technologie maar door ideeën. De manier waarop je naar de toekomst zou moeten kijken volgens Hoogveld, is een en-en-benadering. De meeste dingen gebeuren autonoom, maar sommige zaken kun je wel degelijk zelf bepalen en creëren.

Dit is een nuttig boek voor werknemers, ondernemers, managers en marketeers van alle niveau's die open staan voor ontplooiing en onverwachtheden.  Hoogveld is voorstander van een Future Friday, waarbij je als het kan, 20% van je vrije tijd reserveert voor toekomstgerichtheid. Is dat niet haalbaar voor je? Begin dan eerst eens in je vakantie. Futureproof is een ideaal vakantieboek om zelf constructief na te denken over de toekomst.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden