Hoe maak je je bedrijfscultuur innovatiever en creatiever? Innoshock van Dirk De Boe presenteert hiervoor 8 domeinen die in een ‘Transformatierad’ zijn geplaatst: Werk-inhoud, Werk-vorm, Werk-evaluatie, Werk-tijd, Werk-materiaal, Werk-netwerk, Werk-omgeving en Werk-organisatie.
Bij elk van de domeinen hoort een stuk theorie (bij Werk-inhoud is dat bijvoorbeeld Patronen doorbreken) met opdrachten en oefeningen. Elk domein heeft ook een aantal attentiepunten die getransformeerd moeten worden (bij Werk-inhoud is dat o.a. Van functies naar rollen).
Innoshock is een goed leesbaar boek, met een aantal onderwerpen die gedetailleerd worden uitgewerkt en waarvan ik ook echt wat opstak. Zo is er een paragraaf waarin wordt uitgelegd hoe je creativiteit kwantitatief kunt meten. Je kunt dan oefeningen doen, opnieuw meten, en kijken of je vooruitgang boekt. Daarnaast zijn andere onderwerpen wat meer ‘hoog over’. De link tussen de theoretische onderdelen zoals observeren, brainstormen, etc, en het Transformatierad is wat losjes, in het laatste hoofdstuk ‘Uitleiding’ wordt die link duidelijk.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.