Het boek Spotify, geschreven door twee Zweedse journalisten, biedt een interessant kijkje in de wereld van de technologische start-ups en de bedrijfsmatige kant van de muziekindustrie.
Spotify heeft de manier waarop de meeste mensen muziek luisteren blijvend veranderd, en is hiermee een van de beste voorbeelden van de switch van de focus op ‘eigendom’ naar ‘toegang’. Dit is een trend waarin eigendom steeds minder belangrijk lijkt te worden. Ik weet zelf nog goed hoe raar het was om niet meer ‘eigenaar’ te zijn van een nummer, nu kan het me echter bijna niet meer anders voorstellen. Ik was benieuwd hoe ze dat voor elkaar hadden gekregen. Wat mij verraste is dat het succes van Spotify met name een technologisch succesverhaal is. De oprichters, bijna allemaal afgestuurd van het Royal Institute of Technology in Stockholm, wilden simpelweg een hogere standaard van gebruikersgemak realiseren. Hiervoor lieten ze zich inspireren door, en moesten ze concurreren met, het gemak waarmee muziek illegaal met behulp van Torrents van het internet kan worden gedownload. De oprichters van Spotify hadden dus niet zozeer de ambitie de muziekindustrie te vernieuwen, maar om een app te ontwikkelen die zo gebruikersvriendelijk was dat het kon concurreren met illegale downloads. Spotify had dus, bij wijze van spreken, net zo goed een filmstreamingdienst geweest kunnen zijn. Het realiseren van deze hogere standaard voor de consument (al je muziek altijd beschikbaar, en direct afspeelbaar) heeft veel bijgedragen aan het succes van Spotify.
Het boek biedt ook een interessant kijkje in de ontwikkeling van een start-up naar een succesvol bedrijf. Als een start-up zich wil ontwikkelen krijgt die al snel te maken met de financiële wereld. Hier bepaalt het potentieel van een bedrijf de waarde, en kan een goed idee dus inderdaad miljarden waard zijn. Het boek laat echter goed zien dat het maken van de juiste connecties en het overtuigen van de juiste investeerders uiteindelijk misschien wel belangrijker is geweest voor het realiseren van Spotify dan de kwaliteit van het oorspronkelijk idee. Voor mij als adviseur is het interessant om te weten hoe invloedrijk de financiële sector is, en wat voor andere wetten daar gelden. Het boek maakte mij duidelijk hoeveel van de innovatie die wereld van morgen gaat kleuren, vandaag al in handen is, en beïnvloed wordt door investeerders.
In alle eerlijkheid had het boek met ongeveer de helft het aantal gebruikte woorden afgekund om het verhaal te vertellen. Ook neigen de schrijvers ietswat naar de naar de sensationele kant voor mijn smaak, door iets te veel met grote namen te strooien. Als je echter op zoek bent naar een goede page turner over een start-up die in iedereens broekzak terecht is gekomen, ben je met Spotify goed voorzien.
Over Iwan Gerbrands
Iwan Gerbrands is adviseur bij OpMorgen. OpMorgen leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. OpMorgen is een initiatief van Twynstra Gudde.