Volgens Peters, hoogleraar contextueel leiderschap aan de Universiteit van Tilburg, vragen nieuwe tijden namelijk ook om nieuwe vormen van leiderschap. Het Experience Economy model van Pine & Gilmore inspireerde hem om Face the Future ook zelf toe te passen in deze bijzondere publicatie.
In 2011 promoveerde Peters op het vraagstuk van de hedendaagse leiderschapseffectiviteit in relatie tot de strategische opgave van een organisatie. Als hoogleraar Contextueel Leiderschap aan Tilburg University houdt hij zich bezig met het leiderschap van de toekomst en de betekenis daarvan voor het hier en nu. Zijn oratie ‘Next Generation 2025, Besturing en leiderschap in een Complexe Wereld' kreeg veel aandacht in de media en het artikel ´We don´t need another Hero´ werd trendsettend in het denken over moderne leiderschapskwaliteiten. In 2020 verscheen Face the Future, Leadership Skills for the Next Generation, een interactief prentenboek over de transitie van klassiek naar toekomstig leiderschap op zes dimensies. Met als motto: nieuwe tijden vragen om nieuwe vormen van leiderschap.
Eigen aan een hoogleraar is om een publicatie te onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek. De wetenschappelijke bronnen komen dan ook voort uit zijn werk en zijn terug te vinden in zijn eerder vermelde artikelen. De film- en muziekfragmenten in Face the Future gebruikt hij al langer in zijn colleges en masterclasses. Peters richt zich met Leadership Skills for the Next Generation op de leider van nu die zich wil equiperen voor de toekomst en de next generation die zich qua leiderschap wil ontwikkelen. Vanuit die gedachte kan hij ook Human Resource en Management Development professionals interesseren en raken.
Zo stelt Peters vast dat contextueel leiderschap en organiseren hand in hand gaan. Omdat de samenleving snel verandert en organisaties mee veranderen. Dynamiek en heftige ontwikkelingen in markten en producten betekenen snelle groei of forse transities voor bedrijven en instellingen. De onvoorspelbaarheid en het verandertempo nemen toe. De leider wordt daarbij met de volgende vragen geconfronteerd: hoe realiseer je de transitie van een klassieke, instrumentele of bureaucratische organisatie naar een eigentijds, flexibel en adaptief acterend systeem; hoe richt je een systeem in dat effectief kan inspelen en meebewegen met de wereld om zich heen, maar ook de noodzakelijke stabiliteit weet te realiseren?
Peters heeft de intentie om een brug te slaan tussen wetenschap en de (aankomende) professionals in het werkveld. Maar hij merkte dat, anticiperend op de nieuwe generatie, er ook een behoefte is ontstaan aan een andere manier om kennis en ervaring te delen. Een ‘traditioneel' boek waarbij de volgorde van de te lezen hoofdstukken vastligt, komt volgens Peters niet meer tegemoet aan de vraag van de huidige professionals. De context waarin de professional opereert bepaalt zijn behoefte en noodzaak tot verdieping en verbreding.
Peters heeft dit opgelost door de lezer de mogelijkheid te geven om via QR-codes in het boek drie verschillende routes te bewandelen: 1) Get Skilled (practical tools); 2) Get inspired (inspiration) en 3) Get the Knowledge (scientific knowledge). Iedere route start met een overzicht van wat er te ontdekken valt. Daarnaast neemt Peters je aan de hand van zes dimensies mee in een ontdekkingstocht van outlook (from vision to contextual view); course (from steadiness to equifinality); other (from charisma to altrocentrism); connection (from autonomy to connectivity); together (from steering to interplay) en self (from power to antifragility). Om deze tocht vervolgens af te ronden met ‘adapting your behavior' en ‘the mixing console'.
Het is in al zijn eenvoud een verraderlijke Face the Future. Als lezend ontvouwt zich een rijke wereld waarin niet alleen kennis en ervaring wordt gedeeld, maar waarbij je ook zelf aan de slag kan gaan om te reflecteren op de aangereikte thematische routes, ook als team en op organisatieniveau. Het is een terugkerend proces van kenniscirculatie. Het is ondoenlijk om het leerboek in een keer uit te lezen. Face the Future is eerder geschikt als een lijfboek dat je afhankelijk van de context kan raadplegen en toepassen. Het werkt uitnodigend om met elkaar de dialoog aan te gaan en elkaars referenties te verkennen.
Peters verwoordt het als volgt 'het streven is om mijn wetenschappelijke kennis op een inspirerende, toegankelijke en praktisch-verrijkende manier naar de lezer over te brengen. De moderne lezer gaat niet meer van kaft-tot-kaft door een boek heen, maar bladert en scant naar wat hij/zij interessant vindt en meer van wil weten. Ik heb eerder meer klassieke managementboeken gepubliceerd, dus dit is van mijn kant ook een (leuk!) experiment.'
Over Sjia Cornelissen
Sjia Cornelissen is Strategisch Adviseur I Duurzaam Leren & Ontwikkelen I Netwerken & Verbinden.