'Er zijn nog steeds ondernemers in het MKB die denken dat de 4 P's van de marketingmix de heilige graal zijn', aldus Jerry Helmers. Hij verwijst ze naar de vergetelheid en introduceert met graagte zijn - maar liefst - 69 C's. Samen vormen ze een strategische routekaart: De M4rk3tingcode voor effectieve communicatiemarketing.
De auteur legt aan de hand van 69 bouwstenen uit, waar marketing uit bestaat. Van Calender tot Cyber security. De gekozen vorm zorgt voor 69 een-minuut-hoofdstukjes vol ideeën die Helmers zelf in zijn adviespraktijk ontwikkelde aan de hand van de uitdagingen waar veel opdrachtgevers voor staan. De ervaren Helmers is bekroond omdat hij van betekenis is voor zijn klanten en schrijft veel columns.
Dat adviseurs aan de hand van de rode draad uit hun ervaring een boek samenstellen met praktijktips, komt vaker voor. Met verschillend resultaat. De crux zit hem in het op maat inzetten van die tips. De adviseur die de vinger op de zere plek weet te leggen en daar exact een antwoord op heeft, wordt terecht gewaardeerd. Het op een rij zetten van al die tips, mist al gauw logica. Een zelfhulpboek schrijven is geen sinecure. Het levert in dit geval een boek op dat bol staat van statements en must-do's. Over het algemeen zijn het allemaal waarheden en zijn ze inspirerend bedoeld. Alleen, methodisch is het geen sterk boek.
Marketingcommunicatie is van zichzelf al een complex vakgebied. De marketingcode biedt de lezer een soort woordenboek. Aan de hand van iedere C ontwierp Helmers een matrix van praktische voornemens en acties. In twee tot drie pagina's wordt elke gebruikte C uitgelegd. Aan het einde van het hoofdstuk wordt verwezen naar twee tot negen andere C's. Zo ontstaat een routekaart waar alle C's met elkaar verbonden zijn. Te beginnen bij de C's van case en cause.
Onpraktisch is waar te zoeken. Wie bedenkt zich bijvoorbeeld, dat de gevleugelde term free publicity staat onder ‘Catwalk' en koopmotieven onder ‘Compassion'. Als de auteur de lezer duidelijk wil maken dat er meer in de wereld is dan 4P's, had hij beter de alom bekende en veelgebruikte marketingtermen in alfabetische volgorde kunnen zetten. Als hij had willen bijdragen aan de uitvoering van een strategie, was het beter geweest om van macro naar micro te gaan. Van extern naar intern. Of van inside out naar outside in. De C's leveren meer een bladerboek dan een leesboek op.
Marketeers doen er daarom goed aan het boek te laten liggen. Het helpt je echt niet bij je marketingstrategie. De Marketingcode is ook niet gemaakt voor marketeers, maar voor ondernemers die aan marketingcommunicatie doen. Bedoeld voor rendementsvol marketing- en communicatiebeleid. De meeste C's zijn gericht op positionering en groei. Het boek leest alsof je een salesperson over marketing hoort praten. De doelgroep houdt wel van spierballentaal en zal er als ideeëngenerator zeker wat aan hebben.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.