Liefst mijd ik conflicten. Er zijn echter uitzonderingen. En ja, dan ga ik er juist weer met een misschien net iets te gestrekt been in. Dit is het geval wanneer ik van mening ben dat iets waarin ik oprecht geloof, geweld wordt aangedaan en wanneer bedrijven zich er met een jantje-van-leiden van afmaken en – willens en wetens – slechte service bieden. In dit laatste geval wil ik het personeel dat ik op dat moment tegenover mij heb wel eens ter plekke een samenvatting geven van de training ‘Royale organisatie, loyale klanten’ die ik binnen bedrijven geef. Alleen dan iets botter. Maar met dezelfde urgentie: Dien je klanten! En ja, je winst komt dat echt vanzelf.
Hierin (los van de woede-uitbarstingen dan) voel ik mij gesterkt door de boeken van Sydney Brouwer. In een eerdere bespreking van een van zijn andere boeken noemde ik hem al de Nederlandse profeet voor klantgerichtheid. Een titel die hij in zijn laatste boek Als de koning je klant zou zijn meer dan waarmaakt.
Voordat ik meer zeg over dit boek eerst iets over het feit dat Brouwer niet alleen iemand is van mooie woorden maar zelf in de praktijk brengt wat hij in zijn boeken en lezingen predikt. Zo had ik de eer een eerste manuscript van zijn boek te mogen lezen en van feedback te voorzien. Leuk om te doen en een kleine moeite. Voor Brouwer echter aanleiding mij spontaan niet alleen een cadeau te schenken dat ik kan gebruiken voor mijn eigen lezingen, maar ook zijn boek met een persoonlijke noot toe te sturen. Ja, alsof ik de koning zelf was…
Het boek dan. Anders dan zijn andere boeken heeft Brouwer dit keer voor de verhaalvorm gekozen. Een slimme (en zeer geslaagde!) zet, want zoals ik op LinkedIn voorbij zag komen, was dit voor iemand precies de reden om dit keer op vakantie een managementboek mee te nemen. Geen zware kost op de strandstoel, maar wel voldoende inspiratie om het na de vakantie toch echt een beetje beter te gaan doen.
In Als de koning je klant zou zijn vertelt Brouwer het verhaal van Lizzy, de directeur van het bedrijf KaasGaaf die haar team wil inspireren betere service te verlenen aan hun klanten. Een vriend met wie zij hierover heeft gesproken, helpt haar een handje en stuurt zonder dat zij dit weet het bedrijf een brief namens de Algemeen Secretaris van Zijne Majesteit de Koning, met de mededeling dat de koning het voornemen heeft KaasGaaf te komen bezoeken. Een betere wake up call voor perfecte klantenservice is er niet, zou je zeggen. Een gouden vondst van Brouwer dus. Want alleen de titel van zijn boek zou bedrijven al wakker moeten doen schudden – en in beweging brengen. Verdienen immers niet alle klanten een koninklijke service! Het zou mij in ieder geval een hoop frustraties schelen. Sterker nog: het zou mij fan maken en dus voor langere tijd binden als klant.
Zoals niemand van tevoren wil weten hoe een film verloopt of wat het eind is, zal ik nu ook niet verder ingaan op wat er verder met het bedrijf van Lizzy gebeurt. Wel kan ik zeggen dat dat Brouwer de geheimen van goede storytelling onder de knie heeft en de lezer zich niet alleen zal vermaken maar ook genoeg stof tot nadenken aangeboden krijgt. Of, om in de juiste sfeer te blijven: de lezer zal zich na het lezen van dit boek de koning te rijk voelen. En de klanten die deze lezer bedient uiteindelijk ook!
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie