Voor ondernemers die aan de slag moeten en willen met de toekomst van hun organisatie, maar geen tijd hebben in ingewikkelde managementliteratuur en bijbehorende modellen, is De 7-sterren organisatie een perfect boek. Bovendien misstaat het boek niet op de tafel in de receptie of de vergaderzaal.
Jack Korsten richt zich in De 7-sterren organisatie op de ondernemer en ik zal die doelgroep als uitgangspunt nemen. Het boek biedt in een logische volgorde inzichten waar een leider van een organisatie tegenwoordig mee aan de slag moet. Onderwerpen als purpose, inspireerde doelstellingen, teamwerk, stappenplannen (onderverdeeld in bouwstenen), agile werken, een canvas en een origineel en verfrissend hoofdstuk over leiderschap (vanuit vrouwelijk perspectief) kenmerken het boek.
Het boek bevat leuke elementen, zoals de Power Questions aan het einde van elk hoofdstuk. Deze vragen helpen de ondernemer om na te denken over de mate waarin hij of zij al op weg is met het thema van het hoofdstuk. Erg hands-on en praktisch ingestoken. Gegeven de doelgroep is het de kracht van het boek dat het niet volstaat met modellen, theorieën en verwijzingen.
In het begin van het boek wordt de ondernemer wakker geschud over het belang van een uitdagend doel te hebben. Vanuit drie grote businessuitdagingen wordt er een stap gemaakt naar zes trends waar ondernemers rekening mee moeten houden. Deze zijn duidelijk, kort en krachtig uiteengezet. Deze trends hebben tot een markt geleid waarin er geen ruimte meer is voor het middensegment qua propositie. Aan de ondernemer de keuze of hij voor een discount of een premium propositie gaat.
Andere conclusie van deze introductie is dat je als onderneming in de top 3 (de podiumplaats) moet staan binnen jouw segment om er met de buit vandoor te gaan. De strategie van een onderneming moet daarop geënt zijn. De rest van het boek legt uit hoe op het podium te komen, hoe een 7-sterren organisatie te worden.
Om de strijd in de toekomst te winnen presenteert de auteur eerst 7 bouwstenen waar een organisatie mee aan de slag kan om tot een market-of-one te komen. Daarna wordt het 7-ster raamwerk gepresenteerd, wat de kern van het boek vormt. Elke ster is onderverdeeld in vier dimensies, waardoor je een behoorlijk model krijgt. Het wordt toegankelijk, kort en krachtig uitgelegd. Er wordt geen tijd besteed aan onderzoeken, of andere onderbouwingen, wat gezien kan worden als een gemis, maar het komt de leesbaarheid ten goede. Het laat voor de ondernemer ruimte voor eigen inzicht en invulling. Het boek eindigt met een canvas waarin alle bouwstenen en behandelde onderwerpen nog een keer overzichtelijk samenkomen.
Het boek presenteert met de 7-sterren visie een manier hoe men een succesvolle en onderscheidende commerciële bedrijfsstrategie kan ontwikkelen. Succesvolle bedrijfsvoorbeelden en historische gebeurtenissen en figuren vormen de context waarbinnen de auteur zijn punten maakt. Voorbeelden als Apple en Tesla zijn schitterend, maar of ze aansluiten de aspiraties van gemiddelde ondernemer vraag ik me af. Ik mis de 'gewone' succes verhalen van het MKB.
Al met al een prettig boek wat het moet hebben van de toegankelijke, logische en krachtige manier van presenteren en daarmee perfect is voor ondernemers. Dit ene boek bespaart hen het lezen van meerdere andere boeken. Er wordt volop gebruikt gemaakt van hedendaagse commercieel strategische inzichten, zonder vermoeiend, diepgaand of ingewikkeld te worden. Hiermee sluit het ook boek een doelgroep uit, want de fervente managementboeken lezer zal menig onderwerp te weinig diepgaand behandeld vinden. De kracht van De 7-sterren organisatie zit hem ook in de inspirerende visuele presentatie, die is werkelijk schitterend! Deze is treffend samengesteld en maken dat het boek tot leven komt en ondernemers aangezet worden tot actie. Wat dat betreft is de missie van het boek helemaal geslaagd.
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com