Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Managen van je gezin

De meeste managers kennen het fenomeen: op het werk alles onder controle, maar bij thuiskomst: altijd gedoe. Stress, te weinig tijd, gedeelde en onduidelijke verantwoordelijkheden. nzovoort, enzovoort. Hoe de moderne manager in zijn primaire sociale omgeving, zijn gezin dus, omgaat met tijd, middelen, doelen en taken, is een minder bekend terrein van onderzoek. Vreemd eigenlijk. Maar goed gaat het niet altijd. Patrick Lencioni geeft in zijn boek The Three Big Questions for a Frantic Familiy in de vorm van een novelle handvatten om hier mee om te gaan.

Bertrand Weegenaar | 30 januari 2009 | 2-3 minuten leestijd

In The Three Big Questions for a Frantic Family ('A leadership fable... about restoring sanity to the most important organization in your life') worden de hectische omstandigheden beschreven van het gezin Cousins. Theresa, de moeder des huizes, voelt zich ernstig te kort schieten naar zichzelf, haar man, kinderen en sociale omgeving. Ondanks alle activiteiten rondom huishouden, vier kinderen, school- en kerkactiviteiten, komt ze nauwelijks toe aan zichzelf, laat staan om als docente weer aan de slag te gaan. Een doel dat ze altijd voor ogen had, naast haar taak als moeder. De hardwerkende en carrière makende man Jude is meer bezig met zijn werk en bijbehorende reizen. Zijn spaarzame vrije tijd vult hij met zijn gezin en hun activiteiten. Zoals in zo veel drukbezette moderne gezinnen zijn Theresa en Jude nauwelijks meer samen. Na jaren is voor Theresa de maat vol. Ze gaat op ramkoers met haar man.

In alle boeken van Lencioni is het nu tijd voor de intermediair, de kundige adviseur die de hoofdpersoon op het juiste denks- en gedragsspoor brengt. In dit boek is dit Jude's zakenpartner Rob. Hij ontvouwt de geheimen van een 'family businessplan': purpose, core values, business definition strategy, goals en roles & responsibilities. Met deze wijsheid gaat Theresa aan de slag, en als een echte zakenman start Jude de samenwerking om de zaak 'GEZIN' weer op poten te zetten. Om een lang verhaal kort te maken: dat mislukt. Een gezin laat zich niet als een bedrijf managen. Er zijn antwoorden nodig op maar drie elementaire vragen: Wat maakt ons gezin uniek? Wat is de meest belangrijke prioriteit op dit moment? En : hoe praat je over en gebruik je de antwoorden op de eerste twee vragen?

De eerste vraag raakt de essentie, dus waarom mensen een relatie en gezin vormen. Die essentie onder woorden brengen en in moeilijke tijden voor ogen te houden, onderken ik wel als waardevol. De crux zit hem in het antwoord op de tweede vraag. Veel activiteiten in gezin leiden vaak af van wat echt een periode belangrijk is: een ziek kind, een moeilijke werksituatie van één van de partners, de financiële situatie, schoolproblemen, enzovoort. Door de focus op die prioriteit te leggen (en Lencioni stopt hier wat vragen achter: wat zijn de meetbare doelstellingen en activiteiten om deze te bereiken), komt er energie en rust. De derde vraag is iets dat zo voor de hand ligt dat we het bijna nooit doen. Regelmatig momenten creëren voor binding en reflexie. En je maakt de resultaten van je gezamenlijke inspanningen zichtbaar.

Lencioni geeft in de inleiding van zijn boek aan dat het idee ontstaan is vanuit vele vragen die hij van zijn klanten krijgt. Dit zette hem aan het denken of zijn theoriën, verwoord in boeken als De vijf frustraties van teamwork en De 3 symptomen van een rotbaan ook voor gezinssituatie toepasbaar zijn. Het antwoord luidt dus nee. En daarom The Three Big Questions for a Frantic Family. Waardevol!

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden