Het voeren van een strategische conversatie heeft verschillende voordelen: In de voorbereidingsfase - creëren van nieuwe concepten en taal in de organisatie - verbeteren van de kwaliteit van de strategische discussie - managen van de focus van de organisatie - maakt de organisatie meer bewust van zijn omgeving - motiveert actie en verandering - zet mensen aan tot denken In de beslissingsfase - afweging van de sterktes van de organisatie en haar karakteristieken in het bedrijfsidee - ontwikkelt kwaliteits- en portfolio mogelijkheden - ontwikkelt strategie - maakt evenwichtige afwegingen van de voorstellen mogelijk maken van beslissingen.
De belangrijkste waarde van scenario-planning is het concretiseren van onzekerheid naar de toekomst. Bekende formele processen om naar de toekomst te kijken maken gebruikt van extrapoleren, waarbij financiële en marketing gegevens gebruikt worden om een richting 'uit te rekenen.' Scenario-planning neemt de omgeving waarin het bedrijf acteert als basis. Middels een strategisch proces worden minimaal 2 toekomstvisies zo concreet mogelijk gemaakt middels een verhaallijn. Het hele proces is erop gericht de discussie en het strategisch denken binnen de organisatie plaats te laten vinden.
Van der Heijden geeft een duidelijke beschrijving van het proces, workshops etcetera en hoe te implementeren waarbij de voorbeelden van de laatste jaren meegenomen zijn. Een helder toepasbaar werk.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.