Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The New Rules of Marketing & PR - Third Edition

Het was een wonderlijke gewaarwording om het boek 'De Nieuwe Regels van Social Media' te lezen, als schrijvend redacteur van een journalistiek medium. Want ik leerde vooral veel over hoe het voorheen ging. Ik had geen idee dat PR en marketing als dusdanig gescheiden werelden kunnen functioneren. Wat dat betreft is de Engelse titel eigenlijk beter: 'The new rules of marketing and PR'. Want hadden social media wel óude regels dan?

Ander Opmeer | 20 maart 2012

Eigenlijk denk ik niet dat marketeers en PR-mensen van nu zich volledig onbewust zijn van de dingen die David Meerman Schott in zijn boek beschrijft, ook al doet Scott het voorkomen alsof dat wel zo is. Ik kan me voorstellen dat die toon sommigen wat tegen de haren in strijkt. Los daarvan is het leerzaam het allemaal eens op een rijtje te hebben. In feite beargumenteert Scott dat je, waar het marketing en PR aangaat, moet leren denken als een journalist of mediamaker: de 'lezer' centraal stellen. Je wilt dat mensen actief naar je zoeken en blij zijn dat ze je vinden, in plaats van dat jij ze moet overtuigen terwijl ze een beetje tegenspartelen. Eigenlijk is het heel simpel allemaal, volgens Scott. Een paar tips: hou op met zenden (dus je product pluggen). Begin met uitvinden waar mensen die jouw klant kunnen worden naar op zoek zijn (da's niet noodzakelijk je product). Bied ze iets waar ze wat aan hebben (opnieuw, niet noodzakelijk jouw product) en vraag er niets voor terug (jawel, dus niet alsnog stiekem proberen je product te pluggen). Een verademing om te lezen, want als mediamaker zijn het inderdaad precies deze dingen die me storen in persberichten, op websites, in nieuwsbrieven. Doe mij een voorlichter met een persoonlijke mening, een marketingpersoon die wil praten over zijn branche, een website met informatie in plaats van advertenties, mensen op Twitter die echt mensen zijn. Ik weet het tegenargument: het heeft risico's, maar, zo ben ik het met Scott eens, het heeft zulke grote voordelen dat het toch te verkiezen is. Waarom? Je wordt er benaderbaar van, betrouwbaar, menselijk. Je wordt een plek om informatie te halen en brengen over dingen die met jou te maken hebben. Je zichtbaarheid neemt toe en je imago krijgt een boost. En dat is goed voor de zaak: je verkoopt meer producten. (Hehe, eindelijk.) Hóe je dat doet, daar komen sociale media mooi van pas. De huidige democratisering van distributiekanalen voor informatie maakt van iedereen, inclusief bedrijven, een uitgever. Dan is het handig als je wat weet over bloggen, YouTube, Twitter en Facebook. Maar de middelen wijzen zich vanzelf, het is eerder een manier van denken die je je eigen moet maken. Het boek van Scott gaat eigenlijk over mediamaken voor niet-mediamakers. Staat er echt iets nieuws in? Nee, niet echt. Voor mij zeker niet, want mediamaken deed ik natuurlijk allang. Wie, zoals ik, op zoek is naar een praktisch format om een goeie socialmedia-strategie te maken voor een papieren medium, hoeft niet meer door dit boek overtuigd te worden. Maar wie deze dingen níet weet, heeft wel een probleem. Deze recensie kwam tot stand op basis van de Nederlandse vertaling.

Over Ander Opmeer

Ander Opmeer is redacteur en mediaprofessional.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden