Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Third Wave

In april van dit jaar verscheen een boek met een veelbelovende titel: The Third Wave met Steve Case als auteur. Veelbelovend omdat er al in 1980, een intussen beroemd boek verscheen met dezelfde titel.

Peter van der Wel | 1 juni 2016 | 3-4 minuten leestijd

Dat laatste boek van het futurologen echtpaar Alvin en Heidi Toffler bleek achteraf gezien een visionair boek. Het bevatte een blauwdruk van de komende ICT-revolutie en beschreef hoe deze de economie, de politiek en het leven van gewone mensen zoals u en ik, kortom van de gehele samenleving zou gaan veranderen.

Steve Case is een naam die de meeste mensen in Nederland weinig zal zeggen. In ieder geval niet zoveel als de namen van bijvoorbeeld Steve Jobs of Bill Gates. Maar Steve Case is de man die AOL ofwel America Online groot heeft gemaakt en daarmee zoals de naam al aangeeft een groot deel van Amerika, althans de VS, online heeft gebracht.

Het boek ‘The Third Wave’ van de auteur Steve Case kan niet tippen aan het boek met dezelfde titel van zijn illustere voorgangers, het echtpaar Toffler. Zeker voor Nederlandse lezers heeft het boek daarvoor te weinig te bieden. Tenzij zij geïnteresseerd zijn in de biografie van Case, zijn jaren voor AOL, de groei van AOL, de megafusie begin 2000 met Time-Warner, het mislukken van deze fusie en zijn wederwaardigheden nadien als multimiljonair, als investeerder in start-ups en goede doelen en zijn deelname in verschillende overheidscommissies en adviesgroepen.

De hoofdmoot van het boek bestaat uit deze wederwaardigheden en is voor de meeste Nederlandse lezers waarschijnlijk weinig interessant.. Het resterende deel van het boek bevat echter wel enkele rake observaties en dan vooral rond de door Case in zijn boek beschreven derde golf.

De eerste golf, in de terminologie van Case, betrof de opkomst van het internet. Dit was vooral de wereld van de mensen die netwerken en websites bouwden.

De tweede golf was de fase van de jonge jongens en meisjes die slimme toepassingen bedachten en vanuit hun garage of kantoor nieuwe bedrijven opzetten en en-passant miljonair werden. Dit is de wereld van Google, Facebook, Snapchat en Airbnb.

De derde wave is niet de wave van het Internet of Things, maar van het Internet of Everything. Een nieuwe fase waarin het internet wordt ingebed in alle levensgebieden: werk, onderwijs, gezondheidszorg en alle andere ‘oude’ instituties.

Case stelt in zijn boek dat dit inbedden andere vaardigheden vraagt dan de eerste twee fasen. Het vraagt – naast de technische en commerciële vaardigheden uit de eerste twee fasen, ook om kunnen samenwerken met die ‘oude’ instituties en met de overheid en regelgeving. Hier slaat Case natuurlijk de spijker op de kop.

Maar helaas stelt het boek dan weer wel teleur bij het beantwoorden van de vraag, hoe dat dan moet. Natuurlijk staan er wel nuttige tips in. Bijvoorbeeld ‘haal in je bestuur ook gevestigde namen uit de desbetreffende sector’. Dit geeft niet alleen credibility maar ook kennis van de wereld waarin je wilt ‘partneren’. Wat ook wil helpen, is om je te verbinden met een gevestigd merk of instituut uit deze wereld. Ook dat is goed voor je herkenbaarheid en geeft vertrouwen.

Deze adviezen gelden ook voor de wereld van de overheid. ‘Zorg dat je weet hoe de overheidsregulering werkt in ‘jouw sector’ en waarom die regels zo zijn opgesteld’. Deze adviezen staan overigens haaks op de gangbare adviezen voor start-ups om juist zoveel mogelijk buiten de gevestigde kaders te blijven. Dat is wel interessant.

Een man als Case met vele jaren ervaring in de wereld van de innovators en startups weet waar hij over praat. De toekomst zal uitwijzen welke strategie het beste zal uitpakken.

Voor wie is dit boek nu interessant? In ieder geval voor mensen die geïnteresseerd zijn in de autobiografie van één van de mensen die het internet in Amerika groot hebben gemaakt. Maar voor iemand zoals ik, die wil weten hoe de komende ‘third wave’ zal verlopen of hoe deze tot een succes kan worden gemaakt, stelt het boek toch teleur.

Over Peter van der Wel

Peter van der Wel houdt zich al ruim 30 jaar professioneel met de toekomst bezig. Hij is auteur van verschillende boeken op het gebied van futurologie en toekomstverkennen en mede-oprichter en voormalig vice-president van de Dutch Future Society.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden