Er zijn veel managers die diep in hun hart een begenadigd spreker willen zijn. Overtuigingskracht is nodig om dingen gedaan te krijgen. Het gebruiken van macht verschuift in onze cultuur steeds verder naar de achtergrond, waardoor het belangrijker wordt om de ander 'mee' te krijgen. Het overtuigen gebeurt deels door argumenten te gebruiken waar de ontvanger gevoelig voor is. Daarnaast is het essentieel dat de boodschap overkomt bij de ander. Daarvoor leent zich bij uitstek de taal.
De <a title="<a title=" twynstra="" gudde"="" href="https://www.managementboek.nl/auteur/5048/twynstra-gudde" target="_NEW">Twynstra Gudde kunnen iemand inspireren bij het onder woorden brengen van de boodschap. Ik open nieuwsgierig het pakje kaarten en zoek naar de gebruiksaanwijzing. Die is er niet. Vervolgens bekijk ik vluchtig de afbeeldingen op de kaarten en merk dat ze allerlei associaties bij me oproepen, zoals 'het hoofd boven water houden', 'kleur bekennen' en 'als een schoolmeester voor de klas staan'. Hoe moet je deze kaarten nu gebruiken?
Mijn eerste insteek is het willekeurig kiezen van 2 kaarten. De eerste kaart laat een twintigtal keurig geordende, houten bakjes zien die allemaal felgekleurd poeder bevatten, waarschijnlijk verfpoeder. Ik begin te associëren en denk aan 'het in hokjes stoppen', 'kleur bekennen', 'nuances aanbrengen', 'bont gezelschap', 'schakeringen in meningen'. Allemaal gedachten die op een verandertraject van toepassing kunnen zijn. Op de tweede kaart staat een röntgenfoto van een hoofd in zijaanzicht. Direct komen gedachten bij me op als 'het geraamte van een organisatie bestuderen', 'het zichtbaar maken van contouren' en het 'bekijken van de fundamenten'. Zelfs 'je tanden laten zien' komt als gezegde in me op, want die zijn wel heel prominent in de schedel aanwezig. Ik stop even met associëren en fantaseren, want is dit nu de bedoeling van de kaarten? Met bovenstaande gedachtenflarden kan ik op dit moment niet veel, ook al zijn ze voor verandertrajecten vaak relevant. Het zal eerder voorkomen dat iemand aan een bepaalde situatie denkt en op zoek is naar een goede omschrijving of zinsnede.
Mijn tweede insteek is daarom om aan een recente coachopdracht te denken en te ervaren of deze kaarten me inspireren. Warempel, na korte tijd valt mijn oog op een foto waarop een jongeman op een door erosie mooit afgeronde steen staat, circa een halve meter boven de branding van de zee. Ik bedenk dat ik als coach een 'rots in de branding' wil zijn als een trainee een probleem heeft. Even verder wordt mijn aandacht getrokken door een kaart waarop een duiker een andere duiker aan de hand heeft en hem ogenschijnlijk door het diepe water leidt. Ook dat zou een verwoording voor mijn coachingswerk kunnen zijn. Ja, op deze manier bewijzen de kaarten hun nut.
Na de twee pogingen is voor mij snel duidelijk geworden dat het nut van de Twynstra Gudde evenredig is met de bereidheid om je te laten inspireren en om te onderzoeken. Je moet er gewoon iets in willen zien. Terwijl ik dit opschrijf, realiseer ik me dat ook dit laatste een wijsheid is die op verandertrajecten van toepassing is. Deze set kaarten heeft me dus geheel onverwacht veel meer geïnspireerd dan ik dacht.
Over Marcel Boons
Marcel Boons MBA is directeur van Anchor Business Recovery en alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.