Zodra ik het boek open, word ik blij verrast door de hoeveelheid tekst per bladzijde. Geen volgepropte pagina's, maar overzichtelijk en waar nodig met illustratie. De inhoudsopgave verraadt de even simpele opzet van de thema's, zodat je snel dingen terug kunt vinden. Zo zijn er bijvoorbeeld hoofdstukken over presenteren, solliciteren en videovergaderingen, die allemaal hun eigen specifieke benadering vragen. De stijl is luchtig, zonder nonchalant te worden. De onderwerpen worden met humor gebracht en praktijkvoorbeelden worden veelvuldig geleverd. Een echte top vind ik dat er niet alleen wordt beschreven hoe dingen mis kunnen gaan, maar ook hoe je dit praktisch kunt oplossen als je per ongeluk toch in zo'n ongemakkelijke situatie belandt. Wat mij persoonlijk ook erg aanspreekt, is de onderverdeling 'voor hem – voor haar'. Want laten we eerlijk zijn: mannen en vrouwen mogen gelijkwaardig zijn, gelijk zijn ze zeker niet. Wanneer je als vrouw een krachtige handdruk geeft, word je bijvoorbeeld gezien als ruimdenkend. Bij mannen kan dit juist als dominantie opgevat worden. Wanneer je vrouwen in hun ogen kijkt, wordt dit gewaardeerd als het leggen van contact. Mannen kunnen dit juist als aanvallend beleven. Naast het benoemen van deze feiten, wordt ook uitgelegd waarom dit zo is, wat maakt dat je het onthoudt (en het om je heen ook ineens gaat zien). Het laatste gedeelte van het boek zal niet voor iedereen van toepassing zijn, omdat het over internationaal zakendoen gaat. Het is wel zeer vermakelijk om te lezen en je kunt er een hoop uit leren over andere culturen op gebied van communicatie. Het enige punt van kritiek dat ik heb is dat de auteurs af en toe dingen erg versimpelen. Bijvoorbeeld op het gebied van een gesloten houding: armen en benen over elkaar geslagen. De populairste uitleg van deze houding is dat je gesprekspartner geen interesse meer heeft of het niet met je eens is. Wat ik mis van het schrijversduo is dat dit valt of staat met de positie van het hoofd en de gezichtsuitdrukking. Soms wijst deze geslotenheid namelijk juist op het willen buitensluiten van de omgeving omdat je partner zich met volle interesse alleen op jou wil concentreren. Nu zal in negentig procent van de gevallen de eerste zienswijze volstaan, maar juist door de volledigheid die ik in andere hoofdstukken ervaar, had ik hier graag deze nuancering gezien. Dit zie ik ook terug in een opmerking over oogbewegingen. Volgens de Peases is dit NLP, terwijl NLP eigenlijk vooral met taal (linguïstisch) te maken heeft en hoe dat je denken beïnvloedt. Oogbewegingen zijn maar een marginaal onderdeel ervan. Desondanks blijft het plezierig te lezen en kun je veel praktische tips direct toe gaan passen. Ik heb genoten van de stijl, duidelijkheid en humor. Ik raad het boek zeker aan en zou graag meer van deze auteurs lezen. Mits de lezer zelf in het oog houdt dat het altijd om het totaalplaatje gaat en zich niet gaat blindstaren op de individuele regeltjes, is dit een prima boek om jezelf beter te leren presenteren.
Over Veerle Blajic-Kik
Veerle Blajic-Kik is opleider klantcontact bij UWV. Zij geeft opleidingen aan nieuwe medewerkers in wetskennis, communicatie en systeemtrainingen. Daarnaast verzorgt zij trainingsdagen communicatie voor ervaren medewerkers door het land.