Scott schreef elke dag 15 keer zijn redelijk onhaalbare doelen op. Winst maken op de beurs was er één van. Hij droomt van Chrysler en koopt er aandelen van. De koers stijgt, en het doel is behaald. Daarna kiest hij als doel een master aan een beroemde universiteit, en hij schrijft zijn gewenste score van zijn toelatingsexamen op, vijftien keer, dag na dag. Hij haalt precies die score, en een paar jaar later zijn master. Dan wil hij cartoonist worden…….Wat denk je?
Scott maakte gebruik van affirmaties: een stelling die je heel vaak herhaalt en die beschrijft wat je wilt bereiken, waar je in gelooft. En die gedachten worden realiteit. Het boek Het antwoord van Allan en Barbara Pease legt uit waarom dit zo werkt. Het boek is gebaseerd op het gedachtengoed van Napoleon Hill: Think en Grow Rich. Deze relatief oude (1937) methode is heel bekend, en blijkt ook echt te werken. Hedendaagse wetenschap verklaart waarom.
Het boek begint met een stukje neurowetenschap, dat de werking van het RAS, of wel het Reticulaire Activeringssysteem, onder de loep neemt. Dit is het ‘controlesysteem’ van je hersenen, wat alle informatie die je binnenkrijgt filtert. Het zoekt ook naar heel specifieke informatie die past bij je doel, of je overtuigingen. Alle andere informatie wordt genegeerd. Daaruit volgt dat als je je doel, of je overtuiging verandert, ook de informatie die wordt geselecteerd, verandert. Je kunt je RAS programmeren. Goed om met dit concrete hoofdstuk te beginnen, dat maakt de methode behoorlijk geloofwaardig!
De volgende hoofdstukken gaan in op waarméé je je RAS wilt programmeren. Wat zijn je doelen? En hoe verwezenlijk je die? Hier komen onder andere het nut van deadlines, het ontwikkelen van nieuwe gewoonten, doorzetten, visualiseren, omgaan met stress en angst èn statistieken aan de orde. En de affirmaties dus. Een heel praktisch deel met veel goede voorbeelden en toepasselijke quotes. Confronterend vond ik het stuk over klagen. Dat doe ik namelijk nog wel eens. ‘Tachtig procent van de mensen ligt niet wakker van jouw problemen, en de rest is blij dat je ze hebt’. Een grap, maar het zou zomaar eens waar kunnen zijn. We klagen bij de verkeerde personen (bij je partner over je onredelijke baas, bij je vrienden over je partner), want die kunnen je er niet mee helpen. Nutteloos dus. Erger is dat je zo blijft denken aan wat je niet wilt, en je RAS daarmee programmeert om daar aandacht aan te geven. Je versterkt zo je negatieve ervaringen. Het advies: ‘neem je verantwoordelijkheid, pak de situatie aan, focus je op positieve dingen, en de wegen naar je dromen zullen zich materialiseren.’ Het proberen waard, lijkt me.
Het boek eindigt met de beschrijving van het leven van de auteurs: rijk, failliet, weer rijk èn op zeer late leeftijd ouders van 2 kinderen. Dit alles is natuurlijk bereikt met inzet van hun methode. Dit onderdeel komt wat opschepperig over wanneer het over hun zaken gaat, en heel bijzonder en persoonlijk waar het de kinderen betreft. De auteurs zeggen zelf getwijfeld te hebben over de opname van deze hoofdstukken, heel begrijpelijk. Toch geeft het een goed inkijkje in hun manier van leven en hun overtuiging dat de methode werkt.
Het hoofdstuk over statistiek is ook erg boeiend. Het begint met een grapje: Een accountant heeft vliegangst en vraagt naar de kans dat er een bom aan boord is. ‘1 op 2 miljoen’ is de reactie. Kan die kans nog kleiner worden, vraagt de accountant? Ja hoor, is het antwoord. Neem zelf een bom mee. De kans op twéé bommen is maar 1 op 15 miljoen. De boodschap van het hoofdstuk is: begrijp statistieken en laat die voor je werken. Als je maar genoeg mensen belt, is er altijd wel 1 dat jouw product of dienst wilt hebben. De truc is dus uitvinden wat jouw statistiek is. 10? 100? En dan aan de slag met het benaderen van die 100. Laat je bij nummer 50 niet ontmoedigen, en bij nummer 99 ook niet. Uiteindelijk vind je die ene klant. Het benaderen van die andere 99 is gewoon de kostprijs van je omzet. Iedere keer opnieuw.
Het boek is heel praktisch en toegankelijk geschreven, de opbouw is logisch en het stappenplan goed te doen. Elke pagina heeft wel een quote, van bekend (‘als je doet wat je altijd deed…’) tot gewoon grappig (‘Onderzoek wijst uit dat vrouwen met grote konten langer leven dan de mannen die er wat van zeggen’), maar altijd de boodschap van het hoofdstuk onderbouwend. Ik merkte dat ik die boodschap ook beter onthield. O ja, in het boek wordt ook verschrikkelijk veel herhaald. Normaal knap ik daarop af. Bladvulling, denk ik dan. In dit boek wordt in de inleiding al uitgelegd dat dit bewust is, en bedoeld om je overtuiging te veranderen: hoe vaker je iets hoort, hoe meer je geneigd bent het voor waar aan te nemen. Zes keer is het minimum, stellen de auteurs in Het antwoord. Dat stellen ze ook minstens zes keer, dus dat geloof ik nu ook. Ik ga deze recensie dan ook zeker zes keer publiceren.
Oh, en Scott? Scott Adams is de tekenaar van Dilbert en Dogbert.
Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.