Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Werken met logistiek

Inkoop en Logistiek waren in een niet zo heel ver verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al was het maar door het tijdschrift met dezelfde naam. Voor inkoopmanagers en inkopers werd dat tijdschrift later opgevolgd door het vakblad DEAL!, voor de logistiek managers en logistiek medewerkers door verschillende andere tijdschriften.

Peter Streefkerk | 9 juli 2015

De laatste jaren zie je beide vakgebieden weer vaak in één adem genoemd worden, waarbij over het algemeen ook de term supply chain management (scm) wordt gebruikt. Het boek ‘Werken met logistiek’ van Hessel Visser en Ad van Goor verschaft je duidelijkheid over het verband tussen beide vakgebieden en de relatie met het onderwerp supply chain management. Een boek over logistiek zal niet voor iedere inkoopmanager of inkoper even belangrijk zijn. Toch geeft het lezen van dit boek je wel alle inzichten over waarom logistiek van vitaal belang is voor het functioneren van je eigen organisatie en de Nederlandse economie. Met recht wordt bij dit laatste in de inleiding stilgestaan door te vermelden dat logistiek en distributie de motor zijn van onze economie. Daarom behoren de Nederlandse logistiek en distributie kwalititatief ook tot het beste dat je wereldwijd op dit vakgebied zult aantreffen. Het is dé reden dat wij als Nederland onszelf kunnen handhaven en onderscheiden. Iets wat je in de meeste economieboeken (onterecht) niet zult terug vinden. Connectie tussen inkoop, logistiek en supply chain management Logistiek is essentieel voor de prestaties van de leveranciers die inkopers contracteren om producten en diensten te leveren. Het niet (goed) functioneren of zelfs in het geheel wegvallen van de logistiek beïnvloedt (in)direct de performance van je eigen bedrijf of organisatie. Dat bewustzijn is er niet altijd. Tijdige levering van producten of diensten wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Via de schakel inkooplogistiek wordt in dit boek het noodzakelijke verband tussen commerciële inkoop en logistiek op eenvoudige wijze verduidelijkt en onderstreept. Daarnaast wordt het verschil aangeduid tussen logistiek en supply chain management. Termen die door mensen van buiten de vakgebieden inkoop en logistiek nog wel eens verkeerd worden toegepast. Logistiek vindt zijn oorsprong binnen individuele bedrijven, terwijl supply chain management van toepassing is op de keten van bedrijven binnen een bedrijfskolom of markt. Het boek bestaat uit drie delen, waarvan het eerste deel begint met vraaggestuurde logistiek. Heel vanzelfsprekend, omdat zonder de vraag uit de markt er geen sprake is van logistiek. In het tweede deel worden de logistieke deeltrajecten (voorraadbeheer, inkooplogistiek, productielogistiek, distributielogistiek, haven- en vervoerslogistiek en reverse logistics) per onderdeel beschreven. Hoewel het gehele vakgebied logistiek zich continu blijft vernieuwen, zal met name het onderwerp reverse logistics de komende jaren steeds meer aandacht en prioriteit krijgen vanwege het belang van het aspect duurzaamheid. In het derde en laatste deel wordt de verbreding van de logistiek behandeld. Hierbij komen onderwerpen als Lean en andere verbetertechnieken, informatietechnologie en supply chain management uitgebreid aan bod. Hoewel het boek ‘Werken met logistiek’ voor studenten bedoeld is, biedt het juist door zijn brede opzet een goed naslagwerk voor inkoopmanagers en inkopers die meer willen weten over logistiek en distributie. Het is een omvangrijk boek (bijna 500 pagina’s), maar leest prettig weg door de vele afbeeldingen en figuren. De cases en praktijkvoorbeelden zijn actueel en geven een goed beeld van het belang van logistiek en distributie voor de performance van je leveranciers. Het boek maakt tevens zichtbaar dat een professioneel samenspel tussen logistiek en inkoop, via een optimale inzet van ICT, zal leiden tot betere bedrijfsprestaties. Essentieel voor ieder bedrijf en organisatie. Vandaar dat dit boek sinds 1990 al aan zijn 7e druk toe is en met meer dan 150.000 verkochte exemplaren één van de klassiekers onder de Nederlandstalige managementboeken genoemd mag worden.

Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop, mede-auteur van het boek E-commerce & E-business en een groot aantal artikelen over contractmanagement en inkopen. Samen met Octavia Siertsema is hij auteur van een podcast-serie over aanbesteden (allesoveraanbesteden.nl).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden