Inkoopmanagement wordt terecht gepresenteerd als een onmisbaar onderdeel in de bedrijfsketen. Het functioneren van inkoop wordt beschreven vanuit managementperspectief en praktische oriëntatie.
In de woorden van Van Weele: 'Bedrijfskunde houdt zich bezig met het analyseren en oplossen van praktische problemen. Inkoopmanagement vormt een onderdeel van de bedrijfskunde.' Er wordt daarom aandacht besteed aan de invloed van het ondernemingsbeleid op de inkoopdoelstellingen, het ontwikkelen van inkoop- en leveranciersstrategieën, de uitvoering van deze strategieën, de inrichting van het inkoopproces, de manier waarop sturing kan worden gegeven aan leveranciersrelaties en netwerken van leveranciers. Maar ook de manier waarop inkoopprestaties kunnen worden gemeten en gerapporteerd.
In 'Grondslagen van inkoopmanagement' worden de verschillende onderwerpen behandeld op een manier die zijn waarde heeft bewezen in de praktijk. Prof. dr. Arjan van Weele gaat met 'Grondslagen van inkoopmanagement' een goed voorbereide trektocht door inkoopmanagement aan. Door de leerdoelen bij aanvang van elk hoofdstuk, weet u welk deel van de reis u af gaat leggen. Trektochten zijn tochten van meerdere dagen. Zij kunnen langer of korter duren en leiden u door verschillende landschappen. Dit bereikt Van Weele ook in zijn hoofdstukken. Elk hoofdstuk is een tocht van eigen lengte en zwaarte, waarvoor u soms wel een aantal dagen nodig heeft om de materie eigen te maken. Bovendien bestaat ieder hoofdstuk uit verschillende maar steeds boeiende landschappen.
De hoofdstukken zijn zeer praktisch en sluiten af met een samenvatting en discussievragen, waardoor de lezer uitgenodigd wordt om met de inhoud aan de slag te gaan. Door het aantal verwijzingen en voetnoten te beperken is het boek goed leesbaar en overzichtelijk.
Arjan van Weele schreef 'Grondslagen van inkoopmanagement' voor managers en studenten die geïnteresseerd of werkzaam zijn in het inkoopvak in de breedste zin van het woord. Van Weele schrijft op een heldere en gestructureerde wijze en door zijn gekozen opzet kan het boek ook zeer goed als naslagwerk gebruikt worden. In het boek staan inkoop- en leveranciersmanagement centraal en de inhoud geeft een eerste oriëntatie over het inkoopvak. 'Grondslagen van inkoopmanagement' geeft u zo in korte tijd een duidelijk beeld van dit vakgebied. Maar het lezen van dit boek maakt u geen inkoper.
Hierin onderscheidt dit boek zich van praktischer gerichte en vakgerichte literatuur. Dit boek is een 'must have' voor degenen zonder inkoopachtergrond die (in)direct leidinggeven aan inkoopfunctionarissen en geïnteresseerd zijn in de laatste ontwikkelingen op inkoopgebied. En daarnaast ook voor studenten bedrijfskunde, marketing, inkoop, logistiek en supply chain management.
Vooral door de goed doordachte opzet, schrijft Van Weele wederom een naslagwerk dat in geen enkele boekenkast mag ontbreken van elke manager en adviseur die ook maar iets met inkoop te maken heeft of krijgt. Wanneer u bij aankomst van uw reisdoel voldaan het boek sluit, zult u tevreden terugkijken op de door u afgelegde trektocht en regelmatig dit boek pakken om diverse locaties opnieuw te bezoeken of bepaalde trektochten over te doen.
Mijn conclusie: ga deze trektocht met Arjan van Weele aan, die begint met de aanschaf van 'Grondslagen van inkoopmanagement'. Goede reis!
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.