Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Business model generatie (Nederlandstalig)

Het boek 'Business Model Generatie' begint met een drietal gewetensvragen aan de lezer. Bent u een ondernemende geest? Denkt u er constant over na hoe u waarde kunt creëren en nieuwe business kunt opbouwen, of hoe u uw organisatie kunt verbeteren of transformeren? Bent u op zoek naar innovatieve manieren van ondernemen, om oude, achterhaalde manieren te vervangen? Hebt u als lezer één van de vragen met 'ja' beantwoord, dan bent u welkom bij de club van visionairs, game-changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de onderneming van de toekomst te ontwerpen.

Louis Thorig | 24 februari 2012

'Business Model Generatie' is een praktisch handboek, of misschien beter gezegd een werkboek voor echte doeners. Het is een opvallend leuke uitgave, rijk aan foto's, kleurrijke illustraties, grappige tekeningen om het een en ander te verduidelijken en heel veel inspirerende praktijkvoorbeelden. Uniek is dat 470 co-creators uit 45 landen een bijdrage leverden aan dit bijzondere boek. Het Business Model Canvas van de Zwitser Osterwalder is een strategisch managementinstrument voor het ontwerpen, verbeteren of innoveren van businessmodellen. Het model moet ingewikkelde discussies over businessmodellen en verdienmodellen toegankelijk maken. De kracht van het Business Model Canvas zit hem dus in de eenvoud. Osterwalder's model is opgepikt door diverse grote en bekende ondernemingen zoals Deloitte, 3M en Ericsson, die het toepassen voor de innovatie van hun business. Het model heet canvas omdat het doet denken aan het canvasdoek van een schilder - vooraf opgemaakt met de 9 negen blokken, bouwstenen – zodat je de beelden kunt schilderen van nieuwe of bestaande businessmodellen. U beschildert het canvas dus met uw kennis, uw vragen en uw ideeën. U hoeft geen bedrijfskunde of economie gestudeerd te hebben om met het model te werken. Ook maakt het niet uit of u bij een grote of kleine onderneming werkt of zzp-er bent. Zelfkennis is de enige vereiste. De 9 bouwstenen zijn: · Doelgroepen. Voor wie creëren we waarde? Wij zijn je belangrijkste klanten? · Waardepropositie. Welke waarde hebben wij te bieden als organisatie? Welke problemen helpen we oplossen? In welke behoeften voorzien we? · Kanalen. Hoe bereiken we onze klanten het beste? Langs welke kanalen willen zij bereikt worden? · Klantrelaties. Welke relatie onderhouden we met elk van onze doelgroepen? · Inkomsten. Voor welke waarde willen mensen betalen? · Middelen. Welke middelen hebben we nodig voor onze waardepropositie, kanalen, klantrelaties? · Activiteiten. Welke activiteiten zijn nodig voor onze waardepropositie, kanalen, klantrelaties? · Kostenstructuur. Wat zijn de kosten van ons businessmodel? We weten dat visueel denken onontbeerlijk is voor het werken met businessmodellen. Hoe werkt het Business Model Canvas het beste? U begint met het tekenen van het canvas op een groot vel papier, hangt het op en vervolgens gaat u de 9 vakken van dit canvas vullen met woorden, symbolen, tekeningen, post-it stickers, memo's of markeerstiften die overeenstemmen met de visie en huidige businessmodel van uw organisatie. Oswalders Business Model Canvas is niets anders dan een praktische gereedschapskist die begrip, discussie, creativiteit en analyse stimuleert. Businessmodelinnovatie is cruciaal voor ondernemingen in een tijd dat internet en mobiele communicatie het hele landschap waarin bedrijven opereren hebben veranderd. Informatie gaat razendsnel de wereld over, hele industrieën zijn weggevaagd door nieuwe digitale technologie en er zijn nieuwe spelregels gekomen zoals 'gratis'. Voorheen een ondenkbare optie, maar het succes van ondernemingen als Google en Skype zijn daarop gebaseerd. Osterwalder en zijn co-auteurs hebben allerlei uiteenlopende modellen bedacht voor het publiceren van hun toch erg originele boek: met een uitgever, door co-creatie, printing-on-demand, customized, gesponsord, do-it-yourself, free for marketing. Door prototyping kwamen ze erachter wat haalbaar was. Vele opties vielen af. Ze kwamen uit op co-creatie en gratis. Maar toen het boek uit was en het een groot succes bleek, melden zich plotseling twee uitgevers. Osterwalder en zijn co-auteurs hadden de best biedende uitgever voor het uitkiezen, immers het ontwikkelingswerk was al gedaan en het risico voor de uitgevers was minimaal. Het lezen van Osterwalders boek 'Business Model Generatie' en nadenken over businessmodelinnovatie heeft mij vele 'wouwmomenten' opgeleverd. Een geweldig leerzaam boek!

Over Louis Thorig

Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden