Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Business model generatie (Nederlandstalig)

Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers

Gebonden Nederlands 2010 9789013074086
10
Voormalig top 10Totaal 158 dagen
EvergreenTotaal 2331 dagen
Verkooppositie 1350Hoogste positie: 3
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Alexander Osterwalder en Yves Pigneur staan op de shortlist voor de Thinkers50 2017.

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Dit boek is de vertaling van het succesvolle boek 'Business Model Generation', dat eind 2009 verscheen. Het unieke van het boek is dat alles wat u als lezer moet weten, snel, eenvoudig en in een visueel format wordt overgebracht. Voorbeelden worden in plaatjes gepresenteerd en de inhoud is aangevuld met oefeningen en workshopscenario's voor direct eigen gebruik.

Dit boek is verdeeld in vijf delen:

1. Het Business Model Canvas, een tool om business modellen te beschrijven, te analyseren en te ontwerpen.
2. Business Model Patronen, gebaseerd op concepten van vooraanstaande business denkers.
3. Technieken om u te helpen business modellen te ontwerpen.
4. Herinterpreteren van strategie door de business model lens.
5. Een generiek proces om u te helpen innovatieve business modellen te ontwerpen, waarbij alle concepten, technieken en tools in Business Model Generatie met elkaar worden verbonden. Dit laatste gedeelte geeft een visie op vijf business model thema's voor toekomstig onderzoek.

Ten slotte biedt het nawoord een kijkje achter de schermen van 'the making of Business Model Generatie'. (Vierhonderdzeventig leden van de Business Model Innovation Hub hebben een bijdrage geleverd met cases, voorbeelden en kritische commentaren op het manuscript.)

Inmiddels is het vervolg van Business Model Generatie verschenen: Waarde Propositie Ontwerp. Dit boek laat zien hoe je krachtige waardeproposities ontwerpt, test en levert.

Jouw businessmodel op één pagina? Bestel hier de canvasposters (A0-formaat).

Specificaties

ISBN13:9789013074086
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:281
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:13-9-2017
ISSN:

Expertrecensies (5)

Business model generatie (Nederlandstalig)
Max Kohnstamm | 18 februari 2014
'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur is ruim drie jaar gelden geschreven en het is ook niet de bedoeling dit boek hier nog echt te recenseren.
Lees verder
Business model generatie (Nederlandstalig)
Louis Thorig | 24 februari 2012
Het boek 'Business Model Generatie' begint met een drietal gewetensvragen aan de lezer. Bent u een ondernemende geest? Denkt u er constant over na hoe u waarde kunt creëren en nieuwe business kunt opbouwen, of hoe u uw organisatie kunt verbeteren of transformeren? Bent u op zoek naar innovatieve manieren van ondernemen, om oude, achterhaalde manieren te vervangen? Hebt u als lezer één van de vragen met 'ja' beantwoord, dan bent u welkom bij de club van visionairs, game-changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de onderneming van de toekomst te ontwerpen.
Lees verder
Business model generatie (Nederlandstalig)
Edward Gilding | 11 mei 2011
Als adviseur zie je naast je eigen bureau de vele verschillende bedrijven van je opdrachtgevers. Diezelfde bedrijven komen in hun markten jonge ondernemingen tegen die met een totaal ander verdienmodel willen concurreren. Om mijn opdrachtgever en diens 'nieuwe' concurrenten beter te begrijpen leek het mij erg relevant om meer inzicht te krijgen in de businessmodellen die achter bedrijven schuil gaan. Daarom koos ik Business Model Generatie van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.
Lees verder
Business model generatie (Management Summaries)
Eric van Arendonk | 7 juli 2010
'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur is zeker geen alledaags managementboek. Ten eerste oogt het niet zo, de dikke harde omslag is opmerkelijk, zeker aangezien de rug ontbreekt en je zo ziet hoe het boek ingenaaid is. Daarnaast is het boek geschreven door 470 coauteurs uit 45 landen en bevat het meer dan 500 foto's. De opzet kun je makkelijk speels noemen. Dit alles zie je niet vaak bij managementboeken. Vorm en inhoud van het boek zijn ronduit verrassend.
Lees verder
Business Model Generatie
Paul Groothengel | 6 juli 2010
Wat is de overeenkomst tussen het gratis bellen van Skype, de microkredieten van de Grameen Bank in Bangladesh en de autoverhuur van Car2Go van Daimler? Dat ze succes hebben omdat de mensen hierachter als eerste hun businessmodel wisten te innoveren. En daarmee de concurrentie aftroefden. Dat stelt Alexander Osterwalder die in zijn boek Business Model Generatie een aanpak biedt waarmee iedere organisatie haar eigen businessmodel kan doorlichten.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
43 stemmen
30
9
2
1
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (6)

column
Eefje Jonker - Innoveer of crepeer
Eefje Jonker 14 mei 2018 De wereld is volop in verandering. Nieuwe klantbehoeften en technologische ontwikkelingen veranderen permanent de spelregels van het zaken doen. Wat betekent dat voor jouw bedrijf?
nieuws
Osterwalder wint Thinkers50 Strategy Award
Pierre Pieterse 24 november 2015 Deze award is zonder meer een prestigieuze bekroning. En dan niet alleen omdat het wordt beschouwd als de Oscar in management maar ook omdat de concurrentie weer bijzonder zwaar was. Medegenomineerden waren dit jaar onder andere ‘thoughtleaders’​ als Michael Porter en Martin Reeves.
nieuws
Business ‘Bestseller’ Model Generatie
Pierre Pieterse 18 november 2014 Van de internationale bestseller Business Model Generatie is deze maand het miljoenste exemplaar verkocht. De door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur geschreven managementklassieker is in 2009 door Patrick van der Pijl (CEO van Business Models Inc. te Amsterdam) in eigen beheer en in cocreatie met 470 strategieprofessionals uit 45 landen geproduceerd. Business Models Generatie groeide als breed toegepast managementmodel uit tot een ware beweging. Het boek verscheen behalve in het Engels in dertig andere talen waaronder het Chinees, Japans, Koreaans, Russisch, Duits, Spaans en zelfs Mongools.
interview
Alexander Osterwalder: ‘Go go go in plaats van bla bla bla’
Ronald Buitenhuis 18 september 2013 700.000 exemplaren gingen er wereldwijd al over de toonbank van Business Model Generatie. Het lijkt erop dat men in de huidige barre tijden naarstig op zoek is naar nieuwe businessmodellen. Met een hoofdrol voor de even prettige als visuele maar vooral voor de wat langere termijn doeltreffende aanpak van Alexander Osterwalder. ‘Businessmodellen zijn als yoghurt in de koelkast. Het bederft, maar veel sneller dan tien jaar geleden’, aldus de Zwitserse goeroe.
interview
Tim Clark: ‘Het Business Model Canvas heeft mijn leven veranderd’
Hans van der Klis 28 juni 2012 Business Model Generatie, het grote succes van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, heeft een broertje gekregen: Business Model You, waarin de methode van het Business Model Canvas gebruikt wordt om individuen te helpen hun carrière opnieuw uit te vinden op één A4’tje. Tim Clark, als redacteur en vertaler betrokken bij de bestseller van Osterwalder en Pigneur, is de drijvende kracht achter het initiatief. ‘Ik ben best jaloers geweest op mensen die op jonge leeftijd precies wisten welke kant zij op wilden’, zegt hij.
interview
Alexander Osterwalder: ‘Hou eigen business model vaker tegen het licht’
Paul Groothengel 5 juli 2010 Zeker in barre tijden zouden bedrijven kritisch naar hun businessmodel moeten kijken. Want hoe houden ze anders het hoofd boven water? Hoe kunnen ze toch, tegen de stroom, in blijven groeien? Maar veelal wordt er helemaal niet naar het businessmodel gekeken. Of verzanden interne discussies over het juiste bedrijfsmodel in begrippenstrijd en wederzijds onbegrip. En gebeurt er dus niks. De aanpak die de Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder beschrijft in zijn boek Business Model Generatie, biedt nieuwe handvatten.

Over Alexander Osterwalder

Dr. Alexander (Alex) Osterwalder is een van 's werelds meest invloedrijke strategie- en innovatiedeskundigen, een toonaangevende auteur, ondernemer en veelgevraagd spreker wiens werk de manier waarop gevestigde bedrijven zaken doen en hoe nieuwe ondernemingen ontstaan, heeft veranderd. Als een van de belangrijkste managementdenkers van deze tijd, staat Osterwalder bekend om het vereenvoudigen van het strategieontwikkelingsproces en het omzetten van complexe concepten in heldere toepasbare visuele modellen. Samen met Yves Pigneur bedacht hij het Business Model Canvas en het Value Proposition Canvas.

Andere boeken door Alexander Osterwalder

Over Yves Pigneur

Dr. Yves Pigneur is sinds 1984 Professor of Management Information Systems aan de Universiteit van Lausanne, en werkte als gasthoogleraar aan Georgia State University, Hong Kong University of Science and Technology en de University of British Columbia. Pigneur won in 2015 de Thinkers50 Strategy Award. Hij is hoofdredacteur van de academische krant 'Systèmes d'Information & Management' (SIM), en schreef samen met Alexander Osterwalder de internationale bestseller 'Business Model Generatie: Een handboek voor Visionairs, Game Changers en Uitdagers'. Hij behaalde zijn doctorsgraad aan de Universiteit van Namen, België.

Andere boeken door Yves Pigneur

Over Patrick van der Pijl

Patrick is de oprichter en CEO van Business Models Inc., een internationaal strategie en innovatie designbureau. Patrick helpt multinationals, corporates, NGO’s, overheden en startups met het begrijpen, ontwerpen, “prototypen” en schalen van nieuwe business modellen voor exponentiële groei en impact. Patrick is auteur van de boeken Business Model Shifts, 6 nieuwe manieren voor waardecreatie en Ontwerp Betere Business: nieuwe tools, vaardigheden en mindset voor innovatie en strategie. Hij is ook de producer van de wereldwijde bestseller Business Model Generation waarvan meer dan 4 miljoen boeken zijn verkocht. Zijn bedrijf Business Models Inc. is de trotse winnaar van de Australian Good Design Pioneer Award en Amerikaanse Design Management Institute Award.

Andere boeken door Patrick van der Pijl

Inhoudsopgave

1. Canvas

Definitie van een Business Models
De 9 Bouwstenen
Het Business Model Canvas

2. Patronen

Business Modellen Ontbundeld
De Long Tail
Multi-Sided Platforms
Free als een Business Model
Open Business Modellen

3. Ontwerp

Inzichten in Klanten
Ideevorming
Visueel Denken
Prototyping
Storytelling
Scenario's

4. Strategie

Business Model Omgeving
Business Modellen Evalueren
Business Model Perspectief op Blue Ocean Strategy
Meerdere Business Modellen Managen

5. Proces

Business Model Ontwerp Proces

Visie

Nawoord

Waar komt dit boek vandaan?

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Business model generatie (Nederlandstalig)