ortom, mooie ingrediënten om te komen tot een boek met praktische handreikingen voor managers en HR-professionals. In het boek 'Waarderen van talent' doen Patricia de Wit en Marloes Rutten, beiden werkzaam bij Bureau Baarda, een poging de betreffende doelgroep een gedachtegoed en tools mee te geven op het gebied van belonen en waarderen. De inhoud van het boek dekt echter niet de lading en de verwachtingen, op basis van de mooie en uitdagende titel, worden spijtig genoeg niet waargemaakt.
De inleiding van 'Waarderen van talent' gaat over definities op het gebied van talent, waarderen en belonen. Op het gebied van talent zijn er zoveel definities dat een keuze noodzakelijk is. Hierbij is door de auteurs, op basis van diverse bronnen, gekozen voor de relatie tussen talent en toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde wordt overigens in een later stadium gekoppeld aan 'probleemoplossend gedrag'. Mijns inziens een prima uitgangspunt.
Daarna gaan de auteurs over op het rollenmodel en leerwegen. Als de lezer echter enige kennis heeft van de theorie achter vraagstukken op het gebied van waarderen en belonen en/of de boeken heeft gelezen van Baarda en Frijde voegt het eerste deel van het boek, met de noemer 'Waarderen', feitelijk niets toe aan bestaande inzichten. De auteurs hadden meer een eigen invulling kunnen geven aan dit deel van het boek en het beknopter mogen houden. Dit gezien het feit dat het boek inclusief voorwoord, register en bronnenoverzicht het 135 pagina's en het eerste deel 40 pagina's in beslag neemt.
Het tweede deel van het boek, onder de noemer 'Belonen' is ook niet bijzonder aansprekend voor de gemiddelde lezer. Diverse theorieën en bronnen staan weergeven maar de uiteindelijk conclusies van de auteurs zijn ook hier niet vernieuwend. Het komt op allemaal redelijk krampachtig en theoretisch over en is lastig leesbaar. Om een voorbeeld te noemen: De achtergrond van het uitvoeren van een valide en betrouwbaar onderzoek is interessant maar niet voor een doelgroep die praktische tools verwacht. De betreffende informatie is overigens ook nog eens 'standaard' onderdeel van de gemiddelde (post) hbo-studie of master-studie (Denk maar eens aan de werken van De Leeuw en Baarda, De Goede & Teunissen). Kortom, veel open deuren.
Waar de auteurs wel kort bij stilstaan is het effect van een traditioneel beloningshuis op basis van dienstjaren. Het is jammer dat hier niet echt dieper op in wordt gegaan. Het laatste deel van het boek heeft als titel 'Beoordelen' en gaat verder in de lijn van de voorgaande beschreven delen. Hier komt ook talentmanagement aan bod met welgeteld 3 pagina's. Natuurlijk is het mogelijk het begrip talenten te verbinden met competenties en bijbehorende waardering en beloning, alleen is de aandacht voor talentmanagement ondermaats, zeker wanneer je de verwachting, die voortkomt uit de titel, in ogenschouw neemt.
Het boek wordt afgesloten met een competentieset als bijlage. De opmerking hierbij dat dit niet bijster origineel is en gezien de inhoud ook niet direct vernieuwend. Zijn er dan helemaal geen helemaal geen lichtpuntjes? Toch wel, het gedachtegoed omtrent het rollenmodel en kuddegedrag van ander andere Baarda & Frijde is nog steeds actueel en toepasbaar. Daarnaast durven de auteurs te duwen tegen heilig huisjes, namelijk het dalen van het 'vaste salaris' wanneer bij een werknemer sprake is van een afnemende toegevoegde waarde voor de organisatie. In Nederland is dit laatste nog niet ingeburgerd in tegenstelling tot de landen om ons heen.
Misschien voor auteurs een optie om hierover een boek te schrijven. Dit zal in ieder geval zorgen voor meer discussie en aandacht ten opzichte van dit boek. Conclusie: 'Waarderen van talent' is geen aanrader voor de boekenkast. In dat opzicht is het boek 'Human Business Engineering' van Baarda & Frijde eerder aan te bevelen.
Over Richard van der Lee
Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.