Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Fred factor

Wie wil niet iets speciaals van zijn leven en van zijn werk maken? Wie wil er niet van sleur naar passie in zijn werk? Mark Sanborn geeft in 'De Fred factor' de geheimen van Fred prijs. 'Wees als Fred en maak iets speciaals van je leven en je werk, ' schrijft Mark Sanborn, directeur van een adviesbureau voor leiderschapsontwikkeling. In de 'Fred factor' staat het verhaal van postbode Fred centraal. Door middel van hem kunnen we nieuwe energie en creativiteit in ons werk en leven brengen. Maar hiervoor moeten we dit net als hij wel in praktijk gaan brengen. Maar welk nieuws komt Fred ons eigenlijk in de brievenbus bezorgen?

Peter Vermeulen | 13 mei 2008

'De Fred factor' is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Mark Sanborn begint zijn boek met de uitleg wat een Fred eigenlijk is. Als Mark Sanborn een paar dagen in zijn nieuwe huis woont, wordt er op de deur geklopt door Fred de postbode. Hij komt zich voorstellen en de nieuwe bewoner welkom heten. Vervolgens vraagt hij of Mark Sanborn wat wil vertellen over zichzelf en over zijn werk. Uit deze uitleg blijkt dat Sanborn veel reist voor zijn werk. Geen probleem, zegt Fred. 'Geef me gewoon uw reisschema, dan bewaar ik de post, maak er een pakketje van en bezorg het alleen op de dagen dat u thuis bent.' Dit is inderdaad een uitzonderlijke service van postbode Fred. Deze ervaring met Fred gebruikt Mark Sanborn als illustratie in voordrachten en bedrijfscursussen. Aangezien de Amerikanen volgens de auteur verrukt reageerden, inspireerde dat hem tot het schrijven van dit boek. 'De Fred factor' is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel geeft Mark Sanborn uitleg over de vier basisprincipes om een Fred te worden: 1. 'Iedereen kan iets betekenen.' Onbelangrijke banen bestaan niet, alleen mensen die zich onbelangrijk voelen. 2. 'Succes is gebaseerd op contact.' Een bedrijf geeft vaak de service waarop u recht heeft. Door persoonlijk contact krijgt de service toegevoegde waarde.' '3. 'Zet je steeds in voor anderen, het hoeft je geen cent te kosten.' U hoeft geen geld uit te geven om iets voor klanten te kunnen betekenen.' '4. 'Je kunt regelmatig het roer omgooien.' U kunt uw leven en werk maken zoals u wilt. Vervolgens geeft Mark Sanborn een opsomming van Freds in de praktijk. Hierin beschrijft hij waargebeurde anekdotes. Van een grappige stewardess tot een barkeeper die Sanborn geld leent. Deze opsomming van voorbeelden zijn erg zoetsappig. Stelt u zich voor: een serveerster die na haar dienst een man herkend op de parkeerplaats als een gast die ze eerder op de avond bediend heeft. Hij doet onhandige pogingen om de band van zijn auto te verwisselen. De ondernemende serveerster helpt de klant uit de brand door binnen de kortste keren de band te verwisselen en de klant uit te zwaaien. Hoewel ik moeite heb om na deze voorbeelden niet af te haken, worstel ik me door het tweede deel. Hierin legt Sanborn uit hoe je een Fred kunt worden. Dit doet hij door middel van drie strategieën om je in te zetten. 1. 'Bepaal wanneer je je wilt inzetten.' Omdat u het wilt en kunt, kan dit bij elke gelegenheid. 2. 'Bepaal voor wie je je wilt inzetten.' Familie, klanten, familie, collega's, uw baas, vrienden en vreemden. Kortom bij iedereen. 3. 'Wees het verschil.' Het is aan u om actie te ondernemen. Verder geeft Sanborn in het tweede deel een overzicht van de zeven manieren voor het opbouwen van contacten. Hiervan is de essentie goed en bruikbaar. Deel twee sluit de auteur af met een spoedcursus meerwaarde leveren voor anderen. In deel drie van 'De Fred factor' leert Mark Sanborn hoe u een Fred kunt creëren. Hier heeft hij vervolgens vier hoofdstukken voor nodig die opgebouwd zijn uit de letters F, R, E en D (Fantasievol zoeken, Reëel belonen, Effectief opleiden en Duidelijk tonen). De verdere toelichting zal ik u besparen, want ik kon het na het eerste deel al niet droog houden. Mark Sanborn beschrijft in het laatste en vierde deel dat Fred nog steeds in Denver als uitzonderlijke postbode werkt. Hij geeft een beschrijving van zijn persoonlijke contact met Fred na het succes van 'De Fred factor', om vervolgens af te sluiten met 'De Fred-spirit'. Kortom: een Amerikaanse happy ending. De kern van het verhaal is ronduit goed te noemen. 'De Fred factor' wil van de lezer een beter mens maken. Mark Sanborn slaagt erin om een opsomming te maken om uw gedrag aan te passen waardoor - indien iedereen deze basisregels hanteert - er een betere maatschappij zal ontstaan. 'De Fred factor' leest gemakkelijk. Het staat vol typische Amerikaanse voorbeelden rondom een opsomming van open deuren. Het is gebaseerd op waargebeurde verhalen en anekdotes, maar niet onderbouwd door enige theorie. Fred bezorgt dus niets nieuws in de brievenbus.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden