Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Laat de klant naar jou komen

'Laat de klant naar jou komen' van Erno Hannink is een boek dat zelfstandig professionals helpt klanten te krijgen via internet. Het boek leert alles over bloggen, hoe je een goede nieuwsbrief opstelt en verstuurt, hoe je contact met een doelgroep opbouwt en onderhoudt en hoe je sociale netwerken als Twitter en LinkedIn nuttig inzet. Hannink houdt zich nadrukkelijk verre van de theorie over het vermarkten van diensten, om zich volledig op de praktijk te kunnen richten, de praktijk van het inzetten van internet om jezelf zichtbaar te maken voor nieuwe opdrachtgevers. Want dat is immers waarvan de zelfstandige het moet hebben.

Perry Oostrum | 18 maart 2010

Marketing voor de zelfstandige, ga er maar aan staan. Niet het meest sterke punt voor de vele professionals, die zich vooral gespecialiseerd hebben op inhoud. Steeds meer goed opgeleide mensen met een aantal jaren ervaring bij een baas achter de kiezen vragen zich af of ze dat ook niet voor zichzelf kunnen doen. Bord in de tuin, even naar de Kamer van Koophandel en je bent in business. Toch? Was het maar zo eenvoudig... Opeens merk je de waarde van de backoffice van het bureau waarvoor je zo lang werkte en waarvan je je afvroeg of dat nou wel moest. Waar die overhead voor nodig was...? Accountmanagers leken als vanzelf voor nieuwe opdrachten te zorgen, de administratie voor de facturen en aan het eind van de maand werd je bankrekening weer aangezuiverd. Veel zzp'ers weten de eerste schreden op het pad van zelfstandigheid te zetten via bestaande relaties uit de tijd dat ze in loondienst werkten, al dan niet op een nette manier. Maar na een tijdje houdt dat op. Dan zijn er nog de brokers, de bureaus die voor veelal schandalige marges tot wel 30 of 40 procent van jouw tarief klussen weten aan te brengen. Ook niet ideaal. Het heft in eigen handen nemen, dat is wat Erno Hannink voorstaat. Hij had ruim tien jaar ervaring in management-, marketing- en salesfuncties voordat hij een aantal jaren geleden besloot voor zichzelf te beginnen. Daarnaast heeft hij de weblog Enthousiasmeren.nl, die gaat over klanten vinden en binden. Hij geeft presentaties over klanten krijgen via internet, organiseert workshops en schrijft over dit onderwerp. En ook werkt hij dagelijks aan projecten bij zijn klanten om ze te helpen werk te genereren via internet. Want daar is het ook waar iedere zelfstandige nieuwe klanten moet kunnen vinden. In 'Laat de klant naar jou komen' heeft hij zijn kennis en ervaring gebundeld en laat hij zien hoe je dat doet. In vier delen, 'Marketing voor een zelfstandige', 'Gevonden worden door je doelgroep', 'Contact onderhouden met je doelgroep' en 'Midden in je doelgroep', behandelt Hannink onderwerpen als het ontwikkelen van je eigen marketingboodschap, bloggen, nieuwsbrieven en sociale netwerken. Wees gewaarschuwd: 'Laat de klant naar jou komen' is zeer op het 'hoe' bericht en geeft meer dan duidelijk antwoorden op de vraag hoe de beschikbare techniek en hulpmiddelen rondom deze fenomenen ingezet kunnen worden. Daardoor blijven onderwerpen als hoe je nu zo'n eigen marketingboodschap vormgeeft, de vraag wie je doelgroep is en hoe te bepalen wat jij daarvoor te bieden hebt zwaar onderbelicht. Eigenlijk gaat Hannink er vanuit, dat dat deel van het huiswerk al verricht is voor je met dit boek aan de slag gaat. Dat is uiteindelijk waar het hem om te doen is: aan de slag gaan. Het net op! Lezers die nog nieuw zijn op het gebied van sociale netwerken zullen veel tijd winnen met 'Laat de klant naar jou komen'. Stap voor stap legt Hannink uit hoe je blogs moet aanpakken, hoe je meer rendement uit Twitter kunt halen of hoe je bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel kunt optimaliseren. En menig doorgewinterd gebruiker van dit soort hulpmiddelen zal met dit boek ook zijn of haar voordeel kunnen behalen. Zelf gebruik ik zijn aanwijzingen bijna dagelijks in mijn avonturen op Twitter (@PerOostrum) en LinkedIn.

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden