Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Tot hier en nu verder!

Marshall Goldsmith is een van de meest vooraanstaande coaches van Amerika. Zijn 22ste boek van gaat opnieuw over leiderschap en is een bestseller in Amerika. Centraal staat de gedachte dat de eigenschappen die iemand geholpen hebben op weg naar de top, tegen hem kunnen werken om die top ook daadwerkelijk te bereiken. Daarvoor zullen zij hun gedrag moeten wijzigen, maar bovenal het oordeel van anderen over hun gedrag moeten veranderen. Het is slechts voor een enkeling weggelegd om persoonlijk begeleid te worden door Goldsmith, maar dit boek geeft alvast een aardig beeld van zijn aanpak.

Anne-Mieke Vermeer | 15 april 2008

Marshall Goldsmith is een fenomeen in Amerika als het gaat om theorieën over leiderschap en het coachen van leiders. Eén van zijn kerngedachten is, dat de grote uitdaging voor managers niet is om de praktijk van het leiderschap te begrijpen, maar om hun begrip van leiderschap in de praktijk te brengen. Dit boek heeft die pragmatische invalshoek: het vertrekt vanuit de nuchtere vraag 'hoe kan ik het beter dóen'. Daarbij houdt Goldsmith zich niet bezig met vakinhoudelijke adviezen, strategieën, managementstijlen of psychologie, maar hij concentreert zich op gedrag. In het inleidend gedeelte legt Goldsmith uit hoe moeilijk het voor ons is om een goed beeld te hebben van onszelf en waarom het zo moeilijk is om te veranderen. Hij doet dit aan de hand van herkenbare voorbeelden, waarbij zelfs leiders uit de top van het Amerikaanse bedrijfsleven minstens één 'incredible career-damaging interpersonal challenge' blijken te hebben. In het tweede, omvangrijkste, gedeelte behandelt Goldsmith de 21 slechte gewoontes die tegen ons kunnen werken. Een selectie: teveel oordelen, te vaak beginnen met 'nee' of 'maar', te weinig waardering tonen, negatieve opmerkingen maken, vasthouden aan het verleden, smoezen verzinnen en niet luisteren. Voor mij waren er een aantal gênant herkenbaar, maar gelukkig zijn ze volgens Goldsmith pas echt een probleem als anderen last hebben van je gedrag. Of anderen last hebben van uw slechte gewoonte, kunt u vaststellen met de eerste stap van zijn zeven-stappen-methode. De auteur werkt met de 360º-feedback: vraag aan leidinggevenden, ondergeschikten en overige collega's, familie, vrienden etcetera aan welk gedrag ze zich het meest storen. De tweede stap is dan: met de meest storende slechte gewoonte moet u stoppen. Omdat dat eenvoudiger gezegd is dan gedaan, vindt hij de volgende stappen absoluut nodig: biedt excuses aan aan iedereen die belangrijk voor u is op uw werk en privé en die er last van had; beloof beterschap, vertel met welke slechte gewoonte u stopt en hoe u het wel gaat doen; vraag regelmatig of er vorderingen bespeurd worden; en luister dan zonder oordeel en tegenwerping, zeg alleen 'dank je'. Goldsmiths methode wordt gecompleteerd met zijn 'speciale sausje', het 'feedforward'. Vraag aan de mensen om u heen twee adviezen om uw betere gewoonte te effectueren. Ten slotte geeft hij in het afsluitende deel nog adviezen wat u kunt doen en laten in dit proces van verandering. Volgens Goldsmith heeft dit hele proces op zijn minst anderhalf jaar nodig om te beklijven. Het lezen van dit boek gaat in elk geval een stuk sneller, want het is vlot en aanstekelijk geschreven, met veel voorbeelden uit de praktijk. De typisch Amerikaanse nadruk op (het maakbare) succes vond ik hier en daar wat irritant, maar het ontnam mij niet de herkenning en leesplezier. Hoewel ik betwijfel of iemand daadwerkelijk de zeven stappen in praktijk gaat brengen, lijkt het me toch een aanrader voor iedereen die bereid is zichzelf eens kritisch te bekijken om de omgang met andere mensen te verbeteren. Ook als u (nog) geen succesvol topmanager bent. En als u niet kritisch naar uzelf wilt kijken, is het altijd nog bruikbaar om andermans falen te herkennen, maar dan trapt u in de valkuil van maar liefst vijf slechte gewoontes tegelijk... Deze recensie is geschreven op basis van de Engelstalige versie 'What Got You Here Won't Get You There'.

Over Anne-Mieke Vermeer

Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marshall Goldsmith, Pieter ter Kuile, Mark Reiter
Tot hier en nu verder!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden