Godin begint 'Gehaktballen met slagroom' met een stelling. 'Vraag niet wat nieuwe marketing voor jou kan doen. Vraag wat jij kan doen om optimaal te profiteren van nieuwe marketing.' Hiermee slaat hij de spijker op z'n kop, want het werkt niet om nieuwe marketing toe te voegen bovenop het oude model. In de termen van Godin: Gehaktballen blijven maken (oude marketing) om daar vervolgens slagroom aan toe te voegen (nieuwe marketing) zal tot weinig succes leiden. Terwijl gehaktballen en slagroom afzonderlijk zeer smakelijke producten zijn. 'Gehaktballen met slagroom' toont de essentie van de verandering in veertien trends. Daarbij zijn onder andere: authenticiteit, veranderende handelsketens, the long tail, verschuivingen in schaarste en overvloed en het verdwijnen van poortwachters. De trends zijn duidelijk en goed beschreven, hoewel ze soms wel een beetje kort door de bocht zijn. Vervolgens vat de auteur alles samen en aan de hand van een groot aantal voorbeelden laat hij zien dat deze trends gecombineerd voor mooie resultaten zorgen. Leuk en inspirerend, maar ik had zelf liever nog iets meer van de voorbeelden willen leren. Zo zou ik graag de voorbeelden uitgewerkt zien met bijvoorbeeld meer cijfermatig materiaal, of meer inzicht in het proces om te komen tot deze resultaten. De nadruk in 'Gehaktballen met slagroom' ligt op de vraag waarom je niet zomaar nieuwe marketing kunt toevoegen aan oude marketing. Maar als lezer wil ik ook weten hoe je dat dan wel kunt doen. Hoe combineer ik met slagroom in mijn gehaktballenorganisatie? Het antwoord dat 'Gehaktballen met slagroom' geeft is in mijn ogen onvoldoende. Hoewel Godin probeert inzicht te geven in de mogelijkheden door allerlei cases te behandelen, weet ik na het lezen niet welke slag ik met mijn gehaktballenbedrijf moet slaan. Dat kan te maken hebben met het feit dat ik de Amerikaanse voorbeelden niet goed kan duiden. Erg jammer dat de uitgever niet de moeite heeft genomen om Europese of Nederlandse voorbeelden op te nemen. Ik neem aan dat het boek een redelijke oplage heeft en dan had dat toch zeker wel gekund. Een andere mogelijke oorzaak is dat Godin in zijn cases vooral organisaties en personen beschrijft die het radicaal anders zijn gaan doen. Dit kan omdat veel voorbeelden start-ups zijn. Niet alle lezers van dit boek zullen eigenaar zijn van, of werken bij een start-up. Een radicale verandering van de marketingaanpak is voor deze lezers vaak niet mogelijk, zij zullen een gehele organisatie moeten veranderen (van gehaktballen naar slagroom). De aanpak van een dergelijke organisatie verandering blijft in dit boek onbeschreven. Wat 'Gehaktballen met slagroom' wel erg goed doet is enthousiasmeren en inspireren. Na en tijdens het lezen boek krijg je meteen het gevoel dat de tijd is gekomen. Je moet en je wil slagroommarketing gaan bedrijven. Met name door de vlotte en aanstekelijke schrijfstijl is Godin erin geslaagd een boek te schrijven voor iedereen die weet dat nieuwe marketing gaande is, maar die vooral wil weten wat het is en hoe groot het wel niet is. Dat heeft hij ook nog in een heel handzaam en mooi boekje vormgegeven. 'Gehaktballen met slagroom' is een leuk boek om tussendoor eens te lezen. De subtitel; 'hoe nieuwe marketing jouw business verandert' vind ik te ambitieus. Als ik Godin was zou ik kiezen voor: 'It's happening and it's big'.
Recensie
Gehaktballen met slagroom
'Gehaktballen met slagroom' is de vertaling van een van de laatste boeken van Seth Godin, 'Meatball Sundae'. Godin is een veelgelezen auteur en veelgevraagd spreker over social media en is onder andere bekend van de boeken 'The Dip' en 'The Purple Cow'. Deze recensie gaat over het boek waarin hij beschrijft 'hoe nieuwe marketing jouw business verandert', althans dat is de ondertitel. Een inspirerend, lekker weglezend boek, maar ik heb mijn reserves bij de ondertitel.