Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Floreren als professional

Het werk van een professional in arbeidsorganisaties is de afgelopen jaren behoorlijk complex is geworden. Zo onderhoudt hij niet alleen zijn eigen vakgebied, maar moet er ook voldoende aandacht worden besteed aan zijn netwerk en is het uiteraard de bedoeling dat hij efficiënt en effectief werkt. Daarnaast wordt er van de professional verwacht dat hij een behulpzame en aangename collega is. In 'Floreren als professional' geeft Carolien de Monchy een helder overzicht van de mogelijkheden en onmogelijkheden waarmee een professional dagelijks te maken heeft.

Peter de Roode | 4 augustus 2008

Over het onderwerp 'professionals' is relatief weinig literatuur verschenen. De verwachting is echter dat het aantal professionals alleen maar zal toenemen vanwege de opkomende kennismaatschappij, waardoor het belang groter wordt voor organisaties om de ondersteuning aan hun professionals te optimaliseren. In 'Floreren als professional' beschrijft Carolien de Monchy de onmacht waarmee professionals worstelen als niemand in hun organisatie weet waar zij mee bezig zijn, maar ook de frustratie van de professional als de organisatie in zijn ogen een onbegrijpelijke beslissing neemt. In 'Floreren als professional' wordt de lezer verschillende perspectieven aangeboden om de professional te duiden. Deze is namelijk niet alleen een deskundige, hij is tegelijkertijd ook zakelijk dienstverlener en werknemer. De Monchy beschrijft deze drie perspectieven (of: rollen) heel uitvoerig, waardoor de lezer zich een goed beeld kan vormen van de belangrijkste zaken waarmee de professional te maken heeft. Bij de professional als deskundige is het loyaliteitsvraagstuk een belangrijk aandachtspunt. De Monchy schrijft dat de loyaliteit van de professional niet bij de organisatie ligt, maar bij de beroepsgroep en de persoonlijke beroepsuitoefening. Het gevaar van dit perspectief is dat de professional zijn eigen kennis kan overschatten en eigenwijs of zelfs arrogant wordt. De auteur merkt op dat het toenemende marktdenken een sterke tegenkracht vormt tegen de gevestigde orde van de traditionele professionals. De professional als zakelijk dienstverlener streeft commerciële doeleinden na en wil geld verdienen met zijn kennis. De klant speelt daarbij vanzelfsprekend een belangrijke rol. Hier gaat het om de klant-leverancier-relatie met het bekende gezegde: 'Wie betaalt, bepaalt.' Tot slot de professional als werknemer. Deze moet zich houden aan de spelregels van de organisatie. De medewerker is zich bewust van het ideaalbeeld dat de organisatie van hem heeft, hetgeen stressverhogend werkt. Juist dit laatste aspect wordt mijns inziens vaak onderschat en de waarde van dit boek is dat dit relatief onderbelichte punt bespreekbaar kan worden gemaakt. Een klein kritiekpuntje is het volgende. Door de hoge informatiedichtheid had ik het prettig gevonden als elk hoofdstuk afgesloten was met een samenvatting waarin tevens 'de aanzet tot actie' voor zowel de professional als zijn begeleider overzichtelijk terug te lezen was. De auteur heeft een heldere schrijfstijl en geeft veel praktische voorbeelden waarin tegelijkertijd veel inzichten uit de literatuur zijn verwerkt. 'Floreren als professional' is bedoeld voor een brede doelgroep: de professional zelf, de begeleiders en de managers, maar is daarnaast ook geschikt voor docenten van 'de aankomende professional'. 'Floreren als professional' is daarom een aanrader voor iedereen die wil werken aan professionaliteit.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken 'Meegaan of dwarsliggen' (2006) 'Werkvormen voor managers' (2010) en ‘Leidinggeven kun je zelf!’ (2012). Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ (2013) en schreef hij samen met Peter van den Boom het boek ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ (2015). Naast zijn schrijfactiviteiten organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden