Communicatie is volgens De Laat en Reijnders een thema dat managers niet snel een hoge prioriteit geven. Dat is vreemd, want zij doen eigenlijk bijna niet anders dan communiceren. De auteurs zien communicatief leiderschap als het faciliteren van communiceren. Door interactie te stimuleren en – zowel intern als extern – verbindingen te leggen realiseren leidinggevenden een communicatieve organisatie om zo bij te dragen aan wat de organisatie wil zijn en bereiken. Het eerste deel van het boek wil meer inzicht geven in wat communicatie in organisaties is. Bij goede communicatie komt meer kijken dan een stukje in de krant. Het oude Shannon & Weaver model kan wat de auteurs betreft naar de stort en ook ontkrachten zij de vermeende werking van top-down informatie via de cascade. Dat geldt eveneens voor de illusie van maakbaarheid en beheersbaarheid. Dan komt het communicatieproces zelf aan bod, waar bij iedere stap sprake is van effectverlies. De Laat en Reijnders behandelen het fenomeen betekenisgeving uitgebreid. Zij gaan in op de rol en verantwoordelijkheid van (team)leiders, wat een communicatieve organisatie is en welke rol leiderschap daarbij speelt. Het tweede deel is praktisch van aard. Daar passeren de belangrijkste communicatievragen van leiders de revue en wat er aan te doen is. ‘Communicatief leiderschap’ is een lekker boekje. De auteurs hebben rekening gehouden met de drukke agenda van managers en beperken zich tot de essentie van communicatie. De daaraan gekoppelde praktische inzichten kunnen ertoe bijdragen dat leidinggevenden nu eindelijk zelf eens antwoord kunnen geven op die prangende vraag van: ‘En, wat ga je nu dóén?’
Over Nico Jong
Nico Jong is communicatieadviseur.