Dit boek leert je het vak Danscoaching dus niet. Wel krijg je een goed en helder beeld van wat het inhoudt, maak je kennis met de achtergronden, de basisgedachten ervan en vooral: je ziet door de vele praktijkvoorbeelden wat de kracht van deze vorm van coaching is.
Bij danscoaching is het dansen tijden het coachingstraject de gekozen manier om het lichaam bij de coaching te betrekken. Zoals in het boek staat: 'het specifieke van non-verbale werkwijzen, zoals danscoaching, is dat er niet alleen rationele kennis naar boven komt, maar ook dan onbewuste lagen meer aangeraakt worden.'
Zo wordt bij stresshantering verkend hoe gespannen de coachee beweegt en hoe door beweging de ontspanning gevonden kan worden. Maar centraal staat het doel van de coachee en daarmee is dans alleen niet genoeg. Die dans, de bewegingen, de keuze van de bewegingen, dienen vertaald te worden naar het doel, en dat gebeurt via gesprekken, via coaching.
In het boek zet Jaap van Manen uiteen wat volgens hem de uitgangspunten van zowel dansexpressie als coaching zijn. Hij geeft als uitgangspunten van dansexpressie: Iedereen kan dansen, iedereen creëert zijn eigen dans, dans is expressie, dans dient doelen en dansexpressie veronderstelt een holistisch mensbeeld. Vooral het eerste uitgangspunt geeft aan dat je dansen en coaching vooral kunt combineren als de coachee vrij kan bewegen: er zijn geen regels, er is geen kennis of kunde van danstechnieken vereist.
Juist door de vrije keuze en de ingenomen ruimte wordt een verhaal verteld. Het vraagt wel overgave van je coachee. De uitgangspunten van coaching formuleert hij als: 'De coachee vindt de beste antwoorden door Self-directed learning, niet zoeken naar de oorzaak, maar focus op oplossingen, positieve feedback van de coach, uitdaging zorgt voor goed functioneren, structuur in de sessies, het identificeren van gewoontes en actie ondernemen.'
De meerwaarde van danscoaching zit hem in het aanspreken van de coachee als geheel. Van Manen legt dit laatste uit aan de hand van de werking van de beide hersenhelften: het linkerbrein is voor de meeste mensen vooral logisch, en wordt vooral gestimuleerd door taal: luisteren en spreken. Het rechterbrein is voor de meeste mensen het creatieve brein, en dit wordt gestimuleerd door muziek en kleur. Van Manen: 'we kunnen dus zeggen dat danscoaching het hele brein gebruikt en coaching slechts één deel, namelijk de linkerhelft'.
Dit is een redenering die erg kort door de bocht gaat. Neurowetenschap heeft allang vastgesteld dat de scheiding bij lange na niet zo strikt is. Daarnaast wordt in 'gewone coaching' gebruikt gemaakt van vele technieken die wel degelijk het rechterbrein of beide hersenhelften stimuleert (bijvoorbeeld bij het visualiseren van je behaalde doel over 6 maanden: hoe voel je je, wat heb je aan, hoe ruikt het etc).
Het is het enige minpunt van dit boek: de onderbouwing is niet overal even grondig uitgewerkt. Het boek laat echter een enorm enthousiasme zien en zet helder en duidelijk uiteen wat de voordelen en mooie kanten zijn van danscoaching. Wie geïnteresseerd is in het toepassen van dans in coaching, heeft vooral veel aan de vele praktijkvoorbeelden en de uitgeschreven sessies. Die laten zien wat dans teweeg kan brengen, en hoe je dat in goede banen kunt leiden.
Daar komt bij dat Van Manen ervoor gekozen heeft kaders in het boek op te nemen met als titel: 'Persoonlijke noot', waarin hij vertelt hoe zijn eigen ontwikkeling tot danscoach is verlopen. Het boek laat zien hoe essentieel beweging kan zijn, en hoe kwetsbaar en krachtig dit middel kan uitpakken.
Over Marjolein Boeren-Hermans
Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.